tisdag, maj 09, 2006

Dr Pepper-Gate

Den här historien har allt.
Innan lunch, vid 11-tiden tittade jag in i kylen. Burken borta.

Går ett varv på kontoret och har alibi-ärenden till kollegorna. Som jag trodde. I Kollega 1:s rum står den.

Går tillbaka smider min plan.
Smider ränker. Kommer upp med en plan. Tajmad och klar in i minsta detalj.

Hon har alltid lunchlåda. Ser hur hon hämtar sin mat. Jag går till köket. Tar ut min pastasallad (hemlagad, recept fås mot förfrågan) letar febrilt i kylen tills hon frågar;

"...letar du efter något?..."

Busted, precis det jag var ute efter.

"...Japp, min Dr Pepper som jag köpt till lunchen idag, men det verkar som någon tagit den..."

Nu är dessutom Kollega 2 där. 1:an och 2:an skyr varandra som pesten eller som A och Tomas Ledin.

Kollega 1 ser förlägen ut. Stammar nästan fram att det kanske var hon som tog den, men trodde det var en av jobbets.
Jag spelar lite förnärmad, men förstående.

"...jaha, jag får väl köpa en ny då..."

Hon ser nu uppriktigt ledsen ut. Jag ser besviken ut.* Nästan som ett barn som blivit hotad dan innan julafton att man inte ska få något om man inte skärper sig.**

Det hela slutar med att hon verkligen ber om ursäkt, jag säger en än gång att det är ok. Med tilläget, fast jag var så jäkla sugen på den.

Avslöjad som fan och nyss kom hon med en Dajmstrut till mig för att gottgöra det. Tror någon har lite dåligt samvete :-)



A. Antagligen den vassaste polis/dektektiven sen Popeye i Missisippi Brinner


* Är ju egentligen så nöjd att jag bara vill hoppa omkring och slå volter. Lite som Tom Cruise

** Ett så kallat "stå här" moment

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

jag instämmer. det känns lite lamt. du skulle ha frågat om det var hon som tagit de andra kalla burkarna du köpt också... besvikelse...

1:59 em  
Anonymous Anonym said...

Sweet. Men i fortsättnigen är det kanske bäst att märka burkarna i kylen...

2:06 em  
Blogger A. said...

Moisthlm, Tack för stödet!

Innan jag läste det så såg det ut som Le Blogg var invaderat av en arme av Lille Skutt's... Buhuuhuuu

Lamt!, Har hon fattat? Besvikelse.

Jag är besviken.

Hur många tjuvar har ni gillrat en fälla för och fångat? Jag är som Magnum...

2:22 em  
Blogger A. said...

Och dessutom fick jag en glass gratis! Så det så... :-)

2:22 em  
Anonymous Anonym said...

Så, kollega 1 har stulit minst 3 stycken läsk och du har fått en glass. Stämmer detta? Hm... kan någon matematiker *host*dot*host* i så fall räkna ut vem det är som vunnit på det hela. :)

6:02 em  
Anonymous Anonym said...

Snyggt jobbat!!!! Jag är så imponerad över att du fullföljde. Undrar om jag hade grejat det..

8:23 em  
Blogger A. said...

404. Klart jag vann, hon fick skämmas och jag vann. De tidigare läsken var ju gratis...

Klarseger på teknisk överlägsenhet för A.

8:10 fm  

Skicka en kommentar

<< Home