måndag, oktober 02, 2006

Är en epok över?

Lite högtravande rubrik kanske men läs och begrunda.

Då. Ett litet blont yrväder, sprang runt som en furie och slet häcken av mig. Högerytter. Petade in ett och annat mål.
Ingen ide att köra lögnen som alla killar kör att de var gjorde sjukt mycket mål och var exceptionella talanger som unga när de spelade fotboll.
Då skulle alla matcher slutat 24-23. Det gjorde de inte. Aldrig faktiskt. De flesta jag spelat mot som hävdar att de var bra som unga var faktiskt rätt kass.
A var mer passningskung till den fiskande Le Twin som låg på topp och öste in mål. Arg som ett bi var jag oftast.
Det var 1982/83. Sex år gammal.

Nu. Inte jättelång men längre. Inte lika blond men ganska blond. Inte samma furierusningar. Mittback. Gör inga mål alls. Passar inte ens till dem längre.
Matcherna slutar inte 24-23 nu heller.
Arg som ett bi på domaren oftast fram tills för något år sedan. Numer mer sällan men visst kunde det hända. Och dessutom så att "även en bra domare är emot dig"
Det är 2006. 30 år gammal.

24 år.
Lite drygt 8760 dagar.
3 till 4 dagar i veckan. Ett tag nästan 5 dagar i veckan.
Det är över.


A's fotbollskarriär utan egentlig topp tar slut. Igår.
Avslutade med en seger i alla fall.
Undrar hur det kommer kännas egentligen.
Det är över.
Finito.
Slut.

A. Nu helt utan fritidsintressen. Förslag tas emot.

12 Comments:

Anonymous Anonym said...

Du har ju alltid bloggen. Och så kan du ju satsa på att bli en jävel på att berätta sockrade historier om dina glansdagar. Dylika brukar ju var populära hos kidsen. Och brudsen (om nu det ens är ett ord).

Så kan du ju alltid glädja dig åt att vissa av oss aldrig varit bra på fotboll men varit arga som bin ändå. Sån kan du ju också alltid bli. Jag tror minsann att det finns en tom plats i mitt lag.

11:02 fm  
Blogger A. said...

Avd finn ett rätt i sockrade historier : Som junior var jag en av de mest lovande spelarna folk någonsin sett, sen spolierade skador min karriär och jag satsade på snabbmaten ;-)

Måste man provspela i ditt lag eller räcker det med att lova att man kan bli arg som ett bi?

11:36 fm  
Anonymous Anonym said...

Haha. Att du satsade på snabbmaten kanske? Eller i alla fall chokladbollarna.

Och nej då. Mitt lag har en ganska generös antagningspolicy. Om du lovar dyrt och heligt att du kan bli arg som ett bi.

11:56 fm  
Anonymous Anonym said...

Alla män gillar ju mat och sex. Kanske det i kombination vore en bra och givande ny hobby?

11:57 fm  
Anonymous Anonym said...

Fan va trist o sluta o spela fotboll...det som e såå roligt.Jag lider med dig!
Vi få spela mot varandra....:o)

11:58 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag måste säga att som ung var jag en jäkel på fotboll!!

12:20 em  
Blogger Ninde said...

Visserligen är jag totalförvirrad idag, men vad är egentligen anledningen till att du slutar spela? Och vad hände med fallskärmshoppningen som alternativ karriär?(sjukt mycket partyhistoriepoäng på såna sporter)

12:32 em  
Blogger A. said...

Lb: du var faktiskt en jäkel på at lira boll. Vilken tränare ska du tacka för det? ;-)

Moi: Lovar att jag kan bli arg som ett bi. Dessutom tjurig. Fast väldigt sällan.

Ida: Jo, det är två intressen. Fast de hade nog kunnat kombineras med fotbollen. Jag är inte 18 längre ;-)

Ninde: ja du är verkligen det :-) Nej, skrev ju faktiskt ingen anledning. Problemet är att jag börjat tröttna och att de "gamla gardet" redan slutat. Såna man lirat med hela livet liksom.

Fallskärmshoppningen är på g. Men tack vare dålig familjeplanering från Mamma & Pappa A så är jag född på hösten. Alltså fanns inga lediga tider kvar under september eftersom jag spelade fotboll varje helg... :-)

C: Nepp, inte tråkigt. Än. Rätt skönt just nu.

12:51 em  
Anonymous Anonym said...

Tjomme Johansson ligger väl närmast till hands :)

2:08 em  
Blogger A. said...

Lb: Precis han jag tänkte på. Inga mer pengar till dig... :-)

2:43 em  
Anonymous Anonym said...

hehe, NO SOUP FOR YOU!!!!!!!

12:42 em  
Blogger A. said...

Seinfeld citat är alltid bra...

1:10 em  

Skicka en kommentar

<< Home