måndag, januari 02, 2006

Bröder och bilar

Gott nytt år alla kära läsare av Le Blogg...

Bröder och bilar och då speciellt lillbrorsan och bilar. Eftersom jag är en vänlig själ mot min yngre och förtappade bror så var jag snäll nog att låna ut min bil till det lilla puckot. På nyårsafton kommer det samtal man inte vill ha. Kvar i Gävle själv med bilen utlånad hemma i förorten.

Lillbrorsan - ... A vad är det för jävla fel på din skitbil...?
A - ...Vad då? ..
LB - "...startade bilen, gick ut och skulle skrapa rutorna då låser sig bilen av sig själv. Var är dina reservnycklar?..."
A - Hemma hos mig... vart trodde du? Och så ska du inte göra om det är kallt. Låset strular då...
Lb - Varför i helvete har du inte sagt det till mig?
A- Tänkte inte på det....
Lb -Du är ju störd...
A - Öhhh... antagligen. Ring Pappa och fråga vad du ska göra? Jag vet verkligen inte.

Pappa rings - inga ideer, bilmekanikande pojkvän till Sara rings - inga ideer. Lb får ringa till bärgaren som får rycka ut på nyårsafton mot en avgift på närmare 1000 boyarder...

Bärgaren frågar vem som ska betala, om han ska skicka räkningen till bilägaren?

Lillbrorsan svara "...ja..."

Vad är det för fel på honom?


Nyårsdagen efter att det än en gång bevisats att jag inte kan uppföra mig normalt med alkohol i kroppen...

Annars en extremt trevlig tillställning med ännu godare mat. Tack för att jag fick vara med.

Sitter efter ha ätit med Lois Lane, Clark Kent och Geishan och dricker kaffe när jag får ett sms. Jag blir glad. Läser vad det står, Lillbrorsan som skickat. Gott nytt år sms misstänker jag. Nepp...


Ordagrant "Öka hemåt, har gjort samma sak med bilen igen."



HUR I HELVETE KAN MAN VARA SÅ KLUMPIG????????????



Sätter mig i bilen på väg hemåt, 15 glada mil på tråkig väg framför mig. Mamma ringer och ska prata med sin son. Jag berättar vad lillbrorsan gjort. Slutar med att mamma gråter av förtvivlan över lillbrorsan...

Strax utanför Uppsala kommer det ett nytt samtal, privat nummer. Jag svarar och får höra en myndig röst som säger;

Hejsan, jag heter Göran och ringer från Polisens ledningscentral, är du ägare till en ljusblå Volkswagen Golf.

A- Öhhh, ja.
Polisen Göran - Vet du var den är?
A- Ja, ungefär.
Polisen Göran - Den är rapporerad som misstänkt stulen. Den har stått tom på tomgång på Centralvägen i Upplands Väsby i snart två timmar utan någon i närheten av den.

Var är lillbrorsan?

A - Jo det är så att min yngre bror har lånat den och lyckats låsa in nycklarna... (sägs med en betydligt mindre myndig röst än den polisen Göran har. Och fylld med skam...)
Polisen Göran - Tar du hand om det eller måste vi skicka en patrull.
A - Jag är på väg att ordna det, var i Gävle när jag fick veta det (Stammas fram, tydligen inte bara tjejer som har den effekten på A utan även poliser)

Kommer till slut hem och hämtar extra nycklar, lämnar dem till lillbrorsan och problemet löst.


A.