tisdag, november 06, 2007

Men allvarligt..

Jag läser artiklar om att svenskar blir amerikaniserade och feta. Äter på McD* och dricker kaffe-to-go. Våra barn leker inte vanliga lekar utan atomkrig.
Paolo Roberto gör egna Supersize me filmer bara för att de gjort en sån i USA.
Ja ni förstår konceptet.
Ganska tragiskt. Men inte ens hälften så tragiskt som uttrycket After Work.

After Work. Efter Jobbet.
Underförstått att man går ut och tar en öl eller flera. Men behöver man uttrycket After Work. Behöver man specificera att det är EFTER jobbet man går ut och dricker öl. Nu chansar jag men borde de flesta på frågan om man vill följa med ut och dricka öl utgå från att det gäller efter jobbet?
Eller sitter det folk och tänker "...hmm. Öl, nu på jobbet. Ja varför inte. Och vad trevligt vi har..."

Så nu har jag kommit fram till att uttrycket After Work är det mest korkade vi någonsin stulit till Sverige. Ingen av er använder det.
Capiscono?

A

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag brukar säga knegoff. Men då förstår oftast inte folk vad jag menar. De har antagligen inte sett solstollarna..

11:46 em  
Blogger Ninde said...

Meh? Du kan ju inte bara dra in ett ord så där utan att ersätta det med något bättre. Tills dess kör jag vidare på förkortningen AW.

Och heter det föressten inte capisce (alt. capisci)? Om vi nu ska vara så noga med ord ;)

8:40 fm  
Blogger A. said...

Ida: Alla bör känna till Solstollarna. Och Knegoff är bättre...

Ninde: Ordet är indraget. Och lek inte skolpolis. Du vet inte ens vilket språk jag menar ;-)

9:32 fm  
Blogger Ninde said...

Lek inte skolpolis? För det är din uppgift eller? "ordet är indraget" Hmpf..

Nej, jag visste inte vilket språk du menade. Därför frågade jag vänligt. Fint svar jag fick.. ;)

9:46 fm  
Blogger A. said...

Hehe... Ninde, dumt av mig att ta ut min frustration av att skrivit fel på dig. Ber ödmjukast om ursäkt ;-) Men ordet är fortfarande indraget. :-)

12:16 em  
Anonymous Anonym said...

Ni låter ju som ett gift gammalt par ;-)

12:44 em  
Blogger A. said...

Ida: Inte då... ;-) Men tänk om det skulle vara så? Och ingen av er hade en aning om det...

5:33 em  

Skicka en kommentar

<< Home