måndag, mars 13, 2006

Tyska flygplatser

Tyska flygplatser - En otrolig upplevelse

Eftersom jag hatar att stressa tog jag mig i god tid till tågstationen för transport från Hauptbahnhof zu Flughafen. Klockan fem i ett klev jag på tåget. Exakt 22 minuter senare är jag framme.

Gate A 06. Går dit checkar in ca 2,5 timmar innan planet ska gå. Nu ska de sista Eurosarna spenderas i Taxfreen. Går genom incheckingen till gaterna.

Där inne öppnar sig ett paradis av shopping.

Om man kommer från Långtbort i stan och aldrig sett en svensk pressbyrå förut. Inte ett skit att köpa om man inte vill ha Strohrum eller dam-parfym. Det ena är för starkt och det andra passar mig inte riktigt. Inget inhandlande. Sätter av mot restaurangerna.

Förresten, det finns inga*. Finns en kaffeautomat (gratis t.o.m.) inget mer.

2,5 timmar blir snabbt 3 timmar då det visar sig att planet är försenat..

Samma sak med Frankfurt. Exakt lika tråkigt där.



Köpenhamn muntrade upp. Kom hem med bl.a en flaska mörk rom. Något jag nästan aldrig druckit förr. Hur fan dricker man det? Rent? Drinkar? Tips tack...


A. Er flygplatsrecensent.


* Eller det beror på om man räknar surkartet som säljer kringlor. Vad är det med tyskar och deras jävla kringlor?

5 toppflygplatser

1. Arlanda. (Man är alltid glad att åka och oftast skönt att komma hem)
2. Amsterdam. (Stor och fylld med arroganta holländare)
3. Incheon (Seoul, massor att göra och svindyr shopping + McD för en stackars A som behöver "riktig mat" efter mycket ris och rå fisk.
4. Köpenhamn (Svenska tidningar, nästan ett språk man förstår)
5. Edinburgh (Two weeks here I come)

7 Comments:

Blogger ajja said...

Mörk rom brukar man anv i mat eller bakverk. Jag tycker iof det är riiiiiktigt gott att dricka som fördrink. Då dricker man det rent, till kaffe eller bara utan nått elleeeeer så förstör man det och dricker det fjortis style blandat me cola :)

3:30 em  
Blogger mitt fyrverkeri said...

Flygplatsen i Newark är inte dum heller...=)

Drinktips: Frozen strawberry daiquiri
- 4 cl vit eller mörk rom
- 2 cl jordgubbslikör eller 1 cl sockerlag eller 2 cl jordgubbssaft
Detta visste du inte om rom!2 cl färskpressad lime eller (i nödfall) - 2 cl färskpressad citron
- ca 4 solmogna jordgubbar eller annan frukt eller bär
- 4 krossade isbitar

Gör så här:
1. Krossa isen. (handdukstrickset)
2. Blanda därefter isen med resten av ingredienserna i en hushållsmaskin. Mixa tills drinken är len och sorbetliknande.
3. Tag ett stort cocktailglas på fot. Häll upp drinken. Servera med sugrör. Om du föredrar en vanlig, hoppa över isen. Men glöm inte att frysa glaset. Drinken ska drickas riktigt kall.

Behöver du drinksällskap så är jag inte svårfixad när det gäller daiquiri. =)

5:03 em  
Blogger A. said...

Maza,

Aldrig vart i Newark men litar på ditt omdöme. Skulle vart lättare att ranka alla kassa flygplatser man vart på... Alla i Tyskland till exempel :-)

Dina drinktips uppskattas, känner ju faktiskt till daiquiri, slipped my mind bara.

Du är välkommen på drinkar, är inte desperat nog på sprit att jag dricker ensam. Än :-)

Ajja, cola blandar vi inte med. Vill inte förstöra colan. :-)

8:26 fm  
Anonymous Anonym said...

Fiedel Castro:
Mörk rom
Pressad lime
Ginger ale
Is
Mmmm...

Och dissa inte kringlorna (bretzeln om man ska vara korrekt). De är det godaste som finns svenne-boy. ;-)

10:41 fm  
Blogger A. said...

Hmm.. värsta drink experterna. Ni är välkomna att dricka upp flaskan om ni kan blanda dem..

Svenneboy?!? Förmodligen, och visst är det bretzeln's jag menar. Men överallt?

11:18 fm  
Anonymous Anonym said...

Man kan inte få för många. De är goda. Fråga bara amerikanarna som snott dem och döpt om dem till pretzels. De är utmärkta till frukost, till ölen, som mellanmål. Åhh... Så gott! Som spröda salta pinnar på utsidan. På insidan fluffigt mjuka och ljumma. Mums!

2:07 em  
Blogger A. said...

Jag får nästan bjuda in till en rom och kringelkväll i La Casa A.... :-)

3:33 em  

Skicka en kommentar

<< Home