onsdag, februari 28, 2007

Det bästa tacket av alla.

Ni som har bil vet att man ska stanna och släppa tjejer (killar beror på vem som kör) över vid övergångsställen. Det är lag på det. Och jag stannar alltid.
Men samtidigt som det är lag på det så tycker jag att någotslags tack-gest ska utdelas av övergångaren.

Det finns ett par alternativ.

Som.

Nicken - Enklaste varianten. Bara en snabb nick mot bilen. Oftast utförd i uppåt nick-modellen. Alltså att huvudet böjs lite bakåt... Knappt godkänd.
Enkla handviftet - Snabb uppvinkling av fingrarna mot bilen. Den är godkänd och den allra vanligaste.
Stora vinket - Lyfta hela handen och en del av armen och vinka mot bilen. Egentligen den som borde vara lättast då de flesta redan idag rör på armarna när de går.

Och favoriten;

Mimningen. När tjejen som går över vrider huvudet* mot bilen och säger tack ut i luften mot bilföraren kombineras nästan alltid med ett leende. Egentligen vet jag inte om det mimas men inne i bilen hör man inget ändå...


Idag fick jag mimningen av en söt tjej. Jag har lett sedan dess.
Trots att ett jaktlag med pensionärsmän som jag aldrig vill se med vapen i hand intog lunchhaket...


A.

* Som bonus då kan man verkligen se personen. Och om det är värt le tillbaka.

13 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag tror att jag gör en mix av Enkla handviftet & Mimningen...säger nog tack halvhögt beroende på hur hög musik jag har i lurarna....

2:24 em  
Blogger A. said...

Åh... den är bra. :-) Tänkte inte på mixen av dem. Men allt som innehåller mimningen är bra... :-)

2:29 em  
Anonymous Anonym said...

Och jag kombo mellan Nicken och Enkla handviftet. Samtidigt som megasmajlet kommer på, fast utan tackmimning. Lite ögonkontakt med bilföraren, och smajl tillbaka, är bäst. Då känner man liksom samhörighet. Typ: "Vi tillsammans i trafiken, du kör, jag går, men alla viktiga, alla får finnas, vi respekterar varandra..." :)

2:34 em  
Blogger Björnen said...

Kombo av nickning och mim. Fast bara om bilföraren stannar frivilligt, med en viss framförhållning. Och alltid ifall det är en söt tjej bakom ratten.

3:14 em  
Blogger A. said...

Fanns fler kombinationer än jag trodde. Och givetvis inget tack om föraren (jag) pallnitar och ser sur ut. Själv stirrar jag så elakt jag kan på dem i det läget.

Men generellt. Ett leende kan man lägga till alls..

3:20 em  
Blogger Ninde said...

Jag kör en kombo av antingen:
1) Enkla handviftet och mimningen
2)Nicken och mimningen
Åtföljs av ett leende om föraren stannar snällt. Tvärnit och surhet belönas med arga blicken och "hmpf".

4:01 em  
Blogger ajja said...

Tur att det inte är mycket som behövs för att göra dig glad :)

4:29 em  
Blogger A. said...

Jag vet :-) Det är det som är bra med mig... Det plus chokladbollar så är min dag räddad.

4:33 em  
Anonymous Anonym said...

Jag slutade tacka när det blev lag på att stanna. Guess that makes me a bitch... Fast jag brukar i alla fall skuttspringa över så att det ska gå raskt.

7:56 em  
Blogger S said...

Jag kör ett mellanting mellan enkla handviftet och stora vinket. Lyfter armen och vinkar, men bara i en rörelse. Ingen Silvia-vink. Ibland i kombination med leende, men det är sällan. Dock oftare i kombination med en nick.

Hehe. Intressant diskussion.

9:18 em  
Anonymous Anonym said...

En väldigt liten nick. Förväntar mig dock ett rejält tack när jag är bakom ratten.

9:59 em  
Blogger A. said...

Moi: Det finns alltid ett undantag från regeln. Det kanske är du :-) Men ett litet leende för vänlighet i trafiken är alltid trevligt... :-)

Sandra: Klart godkänt. Men en Silviavink vore kanon...

CK: Jag är likadan. Blir nästan sur om jag inte får ett tack tillbaka. Precis som när man går åt sidan med bilen och den som kör om inte tackar. Man blir rasande :-)

8:07 fm  
Blogger S said...

a - Fixar det nästa gång.

1:33 em  

Skicka en kommentar

<< Home