torsdag, juli 12, 2007

Proffs vs Amatör

Promenerade runt lite igår. Det var soligt, det var varmt, det var fint väder.
Mycket folk hade samma intresse som jag igår. Att promenera runt alltså.
Det finns ett par klassiska promenadstyper.

Flanören
Jag är en flanör. Spatserar fram i lugn takt och kollar på omgivningarna. Kollar på folk.
Jag är en spatsör.

Proffsgångarna
De som dragit på sig trekvartslånga tights, solglasögon, någonslags träningströja och en Ipod. De går med raska steg. En fokuserad blick. En armföring som påminner om ett land söder om Danmarks Arme på 40-talet... Och inte minst, de väjer inte för något. Inte ens en stackars Kanadagås...

Sen finns de de som tror att de är proffsmotionsgångare.

Wannabeen
Som har solglasögonen, kläderna, Ipoden men tappar fokuset i blicken, har lite för mycket läppglans och stegen är långt ifrån lika beslutsamma. De som man ser inte är ute och motionerar utan är lite för oroade för hur de ser ut... De som ser lite för uppsnofsade ut.

Och sen den som jag vill och önskar jag blir.

Äldre paret som är ute och går.
Han, obenhörligen med armarna på ryggen. Fastlimmade på ryggen. Mer konsekvent med armarna på ryggen än Tomas Gustavsson i Calgary OS 1988...


A.

5 Comments:

Blogger Snygg, men lite bakom said...

Äldre paret som är ute och går: Han med armarna på ryggen. Hon - ALLTID minst tre meter bakom honom.

Varför?!

12:55 em  
Anonymous Anonym said...

Jag är också en spatsör. Vadå gå snabbt för att få upp flåset och därmed bränna mer kalorier? Nä, då kan det kvitta. Kan man ju lika gärna gå på ett band i vardagsrummet. Är man naturfluktare så är man ;)

1:07 em  
Blogger A. said...

Snygg, men lite bakom: Så rätt ännu tydligare är det om det är två par. Då går männen tre meter framför....

Ida: Vi skulle kunna ta utmärkta promenader tillsammans ;-)

9:06 fm  
Blogger C said...

Heh, jobbigt. Jag är proffsgångare. Jag saknar bara marschmusiken. :)

10:15 fm  
Blogger A. said...

Catya: Inget fel i det... Men då ska jag akta mig för dig om jag ser dig marschera fram :-)

11:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home