onsdag, augusti 22, 2007

A som Ondskan. Le Twin som det Goda.

Nu tar vi lite fakta om A och Le Twin.

A har alltid varit lite jobbigare.
Låtit mer och varit lite elak mot Le Twin. Inte direkt jätte-elak men lite. Inte längre men som yngre tog jag en jävla massa mer plats.
Le Twin har nog varit snällare och mer ödmjuk.
Utan att ha en aning så misstänker jag att det är lite så med tvillingar att den ena tar lite mer plats.

Inte så konstigt med det. Och lite allmänt känt tror jag.

A kan frånsett att han vet att skjortor ska strykas ut och in dessutom läsa. Alltså läses en och annan bok. Gärna på La Casa A's soldäck.
Men det här fick mig att bita mig i tungan.

I "Djävulen och fröken Prym" av Paulo Coelho skriver P.C så här i förordet. Bla bla bla.
Men i tredje sista stycket skriver han. Och jag citerar.

"...när tidens gud märker att han har uppnått vad han önskade blir han ångerfull, medveten om att sakernas balans är mycket skör. Men det är för sent. Barnet är redan på väg. Allt han lyckas åstadkomma med sin klagan är att barnet som han bär delar sig och blir två..."

Kanske inte skitkul eller muntert men som innehavare av en Le Twin fastnar det naturligtvis. I stycket efter fortsätter han så här.

"...På samma sätt som enligt myten det Goda(Ohrmuzd) föds ur tidsgudens böner föds sålunda ur hans ånger det Onda. (Ahriman). De blir tvillingsyskon. ..."

En god och en ond tvilling. Lite som med A och Le Twin.
Sista stycket.

"... Bekymrad gör han allt för att Ohrmuzd ska bli den först framfödde och kunna kontrollera sin bror och undvika att Ahriman ställer till med problem i universum. Men eftersom den Onde är både skicklig och listig lyckas han i förlossningsögonblicket knuffa undan Ohrmuzd och blir den förste att se stjärnornas ljus...."

Gissa vem som är född först av A och Le Twin. Alltså såg stjärnornas ljus först?
Gissa vem som egentligen skulle födas först?
Gissa vem som knuffade till den andre så att det blev omvänd ordning?

Är jag ond?

Ska ta med boken och läsa det högt på födelsdagskalaset på söndag. Ska bli kul att se hur Mamma och Pappa A reagerar på det. Ska linda in det lite snyggt och fråga om det med knuffandet som gjorde att vi var tvungna att födas i kejsarsnitt... Sen läsa det här kapitlet.



Men håll med om att det är lite läskigt.


A.

6 Comments:

Blogger Björnen said...

Tänkvärt! Mina yngre bröder är tvillingar, fast där har det slumpat sig så att den sist födde (också kejsarsnitt) är den mest företagsamma och samtidigt den minst hänsynsfulla, medan den andre är snäll, hänsynsfull och totalt saknar lokalsinne. Jag vet inte om någon av dem är bra på att stryka. Skrev Coelho något om det? Antar att de är undantaget som bekräftar regeln?

7:59 fm  
Blogger Ninde said...

Hm...inte för att jag vill strö salt i såren..men blev du inte djävulen i nån test för ett tag sen? ;)

9:18 fm  
Blogger A. said...

Va fan... det stämmer ju också. :-(

9:34 fm  
Blogger Ninde said...

Såja,såja int' va ledsen nu. Bad is good. Bad is intresting. Le Twin må ha flickvän. Men du har kvinnliga (och manliga)fans :)

9:42 fm  
Anonymous Anonym said...

Haha. Klart du är ond. Att du ens behöver fråga... ;-)

11:11 fm  
Blogger A. said...

Moi: Förstår verkligen inte vad du menar. ;-)

12:41 em  

Skicka en kommentar

<< Home