söndag, oktober 21, 2007

Vuxenutskällning...

Finns det något värre än att som vuxen bli utskälld av en vuxen?
Nope.
Speciellt i de fall där man vet att man har gjort något kanske inte dumt men i alla fall lite onödigt.

Jaha, ni ville höra den långa varianten.
Le Twins donna fyller år idag. Hon bjuder in mig, mamma och pappa samt några kompisar till enkelt födelsedagsfika. Så långt inga problem. Jag smiter ner till duka och köper något riktigt fint och pratar bort ett par minuter med Desiree som både var söt och hjälpsam*

Jag kommer till kalaset. Äter min tårta pratar med min lille favorit Erik. Han blir helt plötsligt ledsen som tusan och säger att de två äldre killarna varit elaka. Jag som snäll något äldre men ändå rätt barnslig ung man frågar givetvis:

Vill du att jag ska spöa dem?
Svaret blir naturligtvis ja. Det hela slutar med att jag brottar ner 1 st 12 åring och pickar honom tills han lovar att för all framtid vara snäll mot den lille.
Här kan man tro att det är nog.
Men icke.
Stärkt av mina framgångar att som 31 åring brottat ner en 12-åring ger jag mig även på 11-åringen. Som börjar störtböla.

Det hela slutar med att han springer iväg. Upp på något rum och mamma som strategiskt nog varit där hela tiden skäller ut mig.
Inför alla.
Mina småförklaringar som att "det var ju inte så hårt jag lovar" bemöts med:

- Du är väl medveten om att du är 20 år äldre?

"Men jag skojade ju bara, så farligt var det nog inte" bemöts med
- Ja, oj vad kul det blev!

Här någonstans fortsätter hon bara i ett par minuter. För att släta över det hela så lovar jag som kompensation att de ska få fina julklappar.
Så nu måste jag köpa 1 playstation wii. Ge bort en miljard och den sista ungen ville ha en Ferrari.
Inte så farligt tycker jag för två timmars fika.

Men vad har vi lärt oss av det här.
Vuxenutskällningar är inte bra. Man skäms.
Det är dyrare att kompensera dagens ungdom än vad det var på min tid.
Barn utan äldre syskon är rätt veka.


A.

* Alltså hon kom med förslag och slog in paketet.

10 Comments:

Anonymous Anonym said...

*s*

Underbart, du har verkligen nått en ny höjdpunkt i din karriär som vuxen

(fast jag håller med om att de verkar vara lite väl veka och gnälliga)

5:29 em  
Blogger 404 said...

Det bästa är nog att man vet att även om det här är en höjdpunkt just nu så kommer den slås senare. :)

Var det skamliga förslag du fick av Desiree eller var det bara om presenten? :P

5:36 em  
Blogger A. said...

Dot: Jag vet. Sällan känt mig så stolt som vuxen som just då :-)

404: Även om du har rätt så var det väl onödigt att påpeka det...

Och tyvärr bara förslag om presenter... Hade nog ärligt talat varit helt öppen för den skamligare varianten med.... :-)

5:49 em  
Blogger Ninde said...

"Barn utan äldre syskon är rätt veka." Här håller jag med dig till punkt och pricka..he he ;)

8:54 fm  
Blogger A. said...

Jo, fast jag kom på en sak nu... Jag har inga äldre syskon. :-) Och satt hela kvällen och lyssnade på musikallåtar. hehe

10:09 fm  
Blogger Ninde said...

Ha,ha tja..hur var det där med sannolikheten att man...beroende på hur många bröder man hade..? ;)


Fast jag diggar helt ärligt Mamma A. Verkar helt klart vara en brist på mammor av den kvaliteten. Och motsvarande överskott på våldsamma småligister..

10:45 fm  
Blogger A. said...

Den sannolikheten har jag aldrig hört talas om... på riktigt men du förklarar säkert.

Mamma A är en bra mamma.

3:10 em  
Blogger Ninde said...

Tror jag avstår från det faktiskt. Vid närmare eftertanke :D

9:16 fm  
Anonymous Anonym said...

Förlåt att jag skrattar!!

3:33 em  
Blogger A. said...

Zany: Är du glad är jag glad...
Utan att veta exakt vad du skrattar åt så bara för sakens skull. Barnet var skitmesigt...

5:04 em  

Skicka en kommentar

<< Home