tisdag, augusti 19, 2008

Le utmaning om Le Books..

Utmaning från Le Dot...

Och som jag brukar säga. Sånt gillar jag.

Vilken bok läste du senast?
Gomorra av Roberto Saviano.

Vilken bok läser du nu?

Två på en gång som alltid. En som ligger i soffan och en i sovrummet. Julius Ceasar - Mannen, Soldaten, Tyrannen av JFC Fuller för andra gången och Jan Guillous senaste Men inte om det gäller din dotter.

Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Manliga utan tvekan.

När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker “nu har jag kommit en fjärdedel”, “en tredjedel”, “hurra! hälften!” osv?
Nope, aldrig. En gång har jag tänkt tar skiten aldrig slut. Eller två. Flyga drake och Liftarens guide till galaxen. Världens två mest överskattade böcker genom tiderna.

Hur väljer du vilka böcker du vill läsa?
Utan urskiljning. Men den måste verka intressant. Handlar den om maffian så behöver den inte ens verka bra. Eller riddare.

När blir en bok för lång?
När den är lika usel som Liftarens guide till galaxen.

Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
Beror vilken bok det är. Men nja, har inga problem att läsa på engelska men det beror på vad boken handlar om. Och om det kan dyka upp en massa konstiga ord som jag kanske inte förstår. Hellre på svenska översatt än att inte förstå allt exakt.

Vilken bok blev du senast berörd/inspirerad av?
Inte direkt senast men mest inspirerad av. Richard Bransons självbiografi. Sjukt bra.

Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?
Nej, läser ut alla. Hur dåliga de än är.

Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Deckare följt av biografier. Tyvärr finns det fler intressanta deckare än biografier. Feministisk litteratur saknas. Även partiprogram.

Rekommendera 5 författare:(Utvecklar den lite till att lägga till några titlar också)
Bo Balderssons serie om Statsrådet. Sjukt kul.
Ian St James, Blodsfejd. Den bästa bok jag läst.
Jan Guillou - Arnböckerna. Inte sanna? Påhittat om Sveriges historia? Skiter jag fullständigt i. Jag ville bli riddare. Och vilja gå med i korsriddarna.
Michael Connolly - Harry Bosch böckerna. Enkel läsning och ganska bra deckare.
Självbiografier - Richard Bransons & Chuck Yeagers är favoriterna.

Det var lite kort om mig. Men eftersom Emster kallar sig bokrecensenten kan ju hon svara på detta. Och Ninde. Om hon lovar att inte bara berätta om chic-lit. Eller senaste Elle. (Det är ingen bok). Sen kan ju 404 få berätta om sina triathlonböcker kanske. Och någon mer som är sugen? Nåja, ni gör som ni vill..

A.



9 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ah, då har jag värsta boktipset till dig, Blood Rock en slags drama-dokumentär om de riktiga riddarna på Malta. Ganska seg, men det kryllar ju av äkta riddare :)
Jag hade ju förresten glömt att jag ska läsa Gomorra, tack för påminnelsen!

7:03 em  
Blogger emster said...

Utmaning antagen. Svar inom kort!

8:21 em  
Blogger emster said...

FÄRDIG!

8:53 em  
Blogger Ninde said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

10:10 fm  
Blogger Ninde said...

Elle?! Hah. Du har ju ingen koll alls. Såna tanttidningar orkar jag inte ens öppna hos frissan... Jag är en Cosmotjej ju...

Men utmaningen antagen. Så fort jag får tid..

10:28 fm  
Blogger A. said...

Dot: Man tackar. Riddare är coolt. Malta är coolt.
Glömt att läsa Gomorra? Du har ju varit mitt i smeten ju... ;-)

Emster: Bra där. Gillar snabba svar hehe.

Ninde: Se och lär av Emster. Snabba besked. Och du, Cosmo. Tuggar du Hubbabubba också? Blåser bubblor? :-)))))))))))

12:30 em  
Blogger Ninde said...

Blåser bubblor? Bara om det kan irritera någon tråkigt vuxen
f(A)rbror..;)

1:31 em  
Blogger A. said...

Farbror A... trodde inte det smeknamnet var officiellt Ninde ;-)

11:08 fm  
Blogger Ninde said...

*asg* ;)

1:18 em  

Skicka en kommentar

<< Home