tisdag, mars 14, 2006

Husmorstips

Sitter och lyssnar på P3. Christer. Handlar om husmorstips.

Och vips kom det...

Apelsin!!!
Om man kokar en apelsin i ca 5 minuter kommer den bli lättskalad och det vita försvinner! Världsklass. Jag som hatar det "vita" på apelsiner är naturligtvis superglad. Tack Lillemor som ringde in med det tipset.

För er som inte lyssnat så kommer några andra matnyttiga tips är;

* Kör morgontidningen 1,5 minuter i micron så försvinner överflödig trycksvärta och så försvinner lukten. Inga mer svarta fingrar på kylen och en tidning som luktar gott (inget).

* Putsa metall med ketchup... Tja, sällan jag putsar någon metall faktiskt men stålull/Svinto funkar strålande...


Och så några ungkarlstips. Som jag dock vänder mig emot. Som ungkarl* är det ett hån att förnknippas med sån amöbor som ringer in tipsen...

- Koka te och ägg samtidigt. För att spara tid. Eventuell äggsmak på teet.

- Soppa i Petflaska. Sparar tid. Då kan man micra hela flaskan och dricka så mycket man vill...

- Koka korv och sen bara lägga i pulvermos. Då har man ju allt i samma kastrull.... Spar disk

Konstigt att dessa killar är singlar.

Men att jag som lagar mat, städar när det behövs, och alltid lägger upp min mat på en tallrik, en platt tallrik då jag tycker mat ska ätas på platta tallrikar och soppa/gröt är det enda som kan ätas i djup tallrik är singel framstår nästan som ett hån...


A. Er husmorstipsare på internet...


* Vänder mig lite mot uttrycket ungkarl också då jag inte är en karl och inte så jävla ung längre heller...

5 Comments:

Blogger ajja said...

Asså!! hahahahahaha!!! Det där var bland det äckligaste jag läst på länge. Burr om det där med ägg och the.. iiiik.

Apelsin ja. Om man kokar apelsin blir det inte typ sylt eller kompost eller vad det nu heter?? Låter liite galet det med. Du kan få hyra en Dvärg som skalare? :)

4:39 em  
Blogger A. said...

Inga dvärgar för mig... passar på den. Ha era böjningar för er själva :-)

4:52 em  
Anonymous Anonym said...

två rejäla garv idag, tackar!
helt plöstligt känner jag mig som en äkta husmor, jämfört med de där killarna.

Men apelsinidén verkar mysko, kokt apelsin är väl inte gott?

Ett husmorstips från mig, hämtat från en brittisk dokumentär om campare på 70-talet:

Om man av en händelse vill koka ägg när man campar, men inte har en kastrull, kan man knäcka ägget i en urgröpt apelsinhalva, och lägga den i elden. Bums har man apelsinkokt ägg.

Har inte testat själv, men det verkar ju onekligen praktiskt om man nu har släpat med sig äggen och apelsinerna på sin camping tripp, vill säga.

5:02 em  
Blogger Honey said...

Lite intressant att de som ringde in ungkarlstipsen inte verkade vara ungkarlar längre och påstod att de inte gjorde så mer... Vad fick dem att göra det från början?
Koka korven, i med pulvermoset och sen ketchup och ät direkt ur kastrullen...

7:36 em  
Blogger A. said...

Mycket märkligt folk där ute... Stör mig mest på att de som gjorde de där sakerna inte var "ungkarlar" längre medan jag som har bordsskick är det *s*

Vet en studiekompis som under minst ett år alltid åt ur en röd plastbunke :-)

Inte singel han heller idag...

9:39 fm  

Skicka en kommentar

<< Home