torsdag, mars 02, 2006

Sportlov, tyskar och toaletter

En ganska bra dag idag. Solen skiner snart, räknar kallt med att den ska komma fram i alla fall.

Finns det inga gränser på hur mycket det ska snöa i detta land? Tydligen inte. Sportlov för en himla massa barn nu.

Igår på träningen var samma junior som kommenterade att det inte var jobbigt att springa igång igen. Han väljer sina lägen att tala. Till killen som jobbar som bud och går upp vid 05.00 på morgonen svarar han på frågan

"... är det skönt med sportlov?..."

med,

"... nja, man blir jävligt störd när man sover för plogbilarna kommer vid halv tio, tio och väcker en..."

Vad har hänt med dagens ungdom?

Kommer ihåg när jag hade mitt sista lediga sportlov. Då åkte jag till alperna och var uppe med tuppen och åkte skidor. Som en gud. Sen gick vi på after ski, sen åt vi snabbmakaroner och sen ut på krogen. Inget gnäll om plogbilar som väckte en.

Tilläggas kan väl att vi knappast bodde på lyxhotell heller. Min kompis hamnade på ett rum där det inte fanns någon toalett efter att vi fått byta hotell då vårt bokade hotell hade blivit flyktingförläggning. Han hade toaletten i korridoren. Med lampknappen utanför dörren vilket fick A att spela honom ett spratt...

En morgon hörde jag honom gå in, smög ut i korridoren och släckte lampan...

Skriket som kom ger mig fortfarande kalla kårar längs ryggraden.

"... Aber mensch, was macht du!!!..."

Var visst den 45 åriga tysken som bodde mittemot... Sprang som en gasell in på rummet och grät av skratt.* På frukosten tittade han snett på vårt bord. Jag svettades och var lika högröd i ansiktet som bara A kan bli...

Sensmoralen i den här historien blir att tyskar inte har någon humor...


A.


* har inget minne av att jag tände åt honom heller...