fredag, april 07, 2006

Long term planning

Själv är jag en sån som oftast inte kan planera mer än 45 minuter i förväg privat. Den värsta sortens vän är A. Han vill alltid vänta och se vad som dyker upp under vägen framåt så att man inte är uppbokad om något skitkul skulle dyka upp.

Kombinerar man detta med att ha svårt att säga nej till förslag och roliga saker som folk föreslår kan man lätt hamna i en sits när man har lovat bort sig på ca 5 olika aktiviteter per helg...


En dålig egenskap helt klart.

Nu gäller det jobbet. Där är jag som en liten nitisk tysk när det gäller att planera. På bordet ligger 3 listor. "Att göra-", "Du borde hinna-" och "Om du hinner-listan". Det som står på "Att göra-listan" görs alltid under dagen. Oftast det mesta på "Du borde hinna-listan" och sällan ngt på "Om du hinner listan".

Därför skiter sig allt när Le Boss* kommer in och säger.

"...Jag har ett möte om en halvtimme. Kan du hålla en presentation om investeringsklimat på det mötet..."**

En halvtimme! Varför kan folk inte planera ordentligt? Nu pajas allt i min "Att göra lista". Att jag är oorganiserad och inte vet vad jag tackar ja till är en sak. Och då är det ok. Men hur skulle världen se ut om alla var så?

Förstår mig inte på människor.

Tänker bjuda på mitt favoritcitat, världens mest sanna.

"...Tänk vad enkelt det vore om alla tjejer var som vanliga killar..." ***

Byt ut tjejer mot chefer och det funkar då med....

A. Er filofax

* Kort liten man, alltså kan han vara obetydligt kortare än A så räknas han som kort, med dåligt sinne för planering. Ingen smickrande egenskap som Le Boss...

** Och det var ju egentligen ingen fråga...

*** Sagt av bitter full man på McD Kungsgatan en sen natt...


Ps. Håll tummarna för nu är det dags... haha