tisdag, april 18, 2006

Mannen i gatuköket. En historia ur verkliga livet...

Lillbrorsan och A har en gemensam egenskap/förkärlek förutom att bli fulla och håna människor vi ser på lagom avstånd.

Hamburgare. Världens bästa mat. Nobelpriset till Ray Kroc!!!

Nu är vi på väg till de svenska fjällen lite högre upp än Sälen och lite längre ner än Åre. Lillbrorsan hämtas i Gävle, färden fortsätter norrut med lite dolt hån mot Kicki Dee i Bollnäs samtidigt som A är på sin vakt för rattfyllon i trakterna.

Eller chauförer med korv istället för en ratt i handen.

Mat måste vi ha. Matstopp inplanerat på den stora Sibylla-kiosken i Lill-Babs hemtrakter. Kommer glatt inrullande 21.15 där. Allt är stängt och vi har ca 30 mil kvar. Vi inser snabbt att vår sista matchans är Färila.

Kommer dit. Gatuköket Arnes Gatukök lyser. Stor skylt "Öppet till 22" Utmärkt. Bilen parkeras, lillbrorsan sprätter ut ur bilen och ligger ett par steg före A när han kommer fram.

Utmärkt. Servering också. Vi slipper stå i regnet och äta.

När A hinner ikapp utspelas följande dialog. Lillbrosan knackar på rutan. Den öppnas.

Gatukioskmannen(GM) - INGEN MOS!
LB - Va? Vad menar du?
GM - Ingen mos sa jag. Kebab med bröd, hamburgar och korv.
LB - Hej...
GM - Bara hamburgare, kebab m bröd och korv. Ingen mos sa jag!
A och LB - Okej... Pommes?
GM - Ja men ingen mos har jag ju sagt...


Vi ser på menyn. Supemeal 52 kronor.

A & LB - Vi tar var sitt supermeal m cola.
GM - 120 kronor.
A & LB - Men det står ju 52 kronor...
GM . Nej. Den skylten är fel.
A. - Okej jag får hämta kortet i bilen.
GM - VART SKA DU???? VART SKA HAN? SKA HAN INTE ÄTA??
LB - Hämta pengar säger han och betalar sin. Vi vill äta inne i serveringen.
GM - NEJ! läs ordentligt, ni får inte!

En liten jävla skylt om att;

"Servering stängd p.g.r städning"

Vad fan betyder p.g.r ? P.g.a??

Jag kommer tillbaka, lämnar mitt kort.

GM - Ska du betala för båda?
LB - Men jag betala ju just min mat.
GM - Vad säger du? Ni måste betala.
A - Men han har ju redan betalat.
GM - Sluta tjafsa ni måste betala...
A. - Jo vi försöker....

Vi får pommesen och regnet tilltar. Det är en sån där mystisk kväll. Mörkt, dimmigt och regnigt. Ni vet vad jag menar.

Vi ber om att få hamburgarna nedpackade eftersom det inte är så skönt att stå i regnet och äta. Borde ju inte vara något problem på ett gatukök...

GM - VAD? Varför det? Ska ni inte äta den? Är ni inte hungriga?
A. - Jo men det är inte så skönt att stå i regn och äta för att din servering är stängd P.G.R städning...
GM - Ja ja... suckar djupt.


Vi får vår mat.

A & LB - Tack. (drypand av ironi)
GM - Ja ja...

Utan tvekan det otrevligaste människa jag har träffat. Skönt att såna kan ha serviceyrken.


A. Som inte får mos...

5 Comments:

Blogger ajja said...

Vi har skrattat jäkligt gott här på kontoret!!! Fortf ont i magen.. *s*

11:41 fm  
Blogger Peppe said...

Men... mos e ju det godaste. Vaddå ingen mos?

12:41 em  
Blogger A. said...

Vi är inte riktigt säkra på vad han menade med "ingen mos".

När det dessutom framförs med ett tonläge varierande mellan falsett och vansinnesvrål kände vi att det inte var läge att fråga....

1:06 em  
Anonymous Anonym said...

jag och min livliga fantasi tror att det pågisck skumma saker inne i korvmojjen, han försökte skrämma bort er och serveringen var stängd...

Jag har sett Jägarna och vet att det är farligt i Norrland!

4:07 em  
Anonymous Anonym said...

åh jävlar vad jag vill slå snubben

1:31 fm  

Skicka en kommentar

<< Home