torsdag, april 13, 2006

Skärtorsdag och hundägare

Idag är det skärtorsdag.

Det här bör A nog veta men just nu sitter det för långt inne för att det ska vara värt tiden att klura fram det.

Varför heter det Skärtorsdag. De andra påskdagarna har jag koll på.

Långfredag - Tar lång tid när man väntar på dagen då man få godis...
Påskafton - Skapad för att få ge godis och äta tills man mår illa.
Påskdagen - En dag för eftertanke och bedjande... Eftertanke ang hur mycket godis man kan äta på en dag och bedjande för mer.
Annandag Påsk - Andra dagen av bedjande för mer godis..

Men Skärtorsdag? Pga färgen eller finnarnas hobby?

Nu till en nästan lika viktig sak.

Hur tänker hundägare egentligen.

Inte nog med att de inte plockar upp skiten efter sig, skriker "han är inte farlig" till oss hundrädda när deras best kommer farande med dregglet flygande runt käften eller får mentala hjärnsläpp och klär på hunden konstiga kläder...


Jag tänker givetvis på de som lämnar sin hund i bilen och sticker iväg och tex handlar.

Förstår ni vad ni gör? Antagligen inte. Nu är det iofs inte hunden jag är bekymrad över utan i vanlig ordning mig själv...

Igår, parkerar min lilla bil och försöker hitta ett par enkronor i bilen för att kunna handla ett paket snabbnudlar för att försöka undvika personlig konkurs*. Känner instinktivt att någon stirrar på mig. Vänder på huvudet och i framsätet på bilen brevid sitter den stirrande individen. Och bara glor. Med tomma ögon, kanske lite nedlåtande. Såg ut som han tänkte;

"...haha, looser, äta snabbnudlar..." **

Blir naturligtvis livrädd. Återigen ett lätt litet skrik men det fåniga springadet runt runt stoppades turligt av bilbältet...

Nej ni hundägare. Sluta klä ut era hundar till dåliga Clownen Manne kopior och låt dem inte sitta i bilen när ni gör annat. Ingen vill det. Inte jag och inte Buster/Karo eller vad fan en hund heter numer...

A. Mot hundar med hotfulla blickar i bilar...


* Dyrt att åka med grabbarna till Skottland. Fortfarande blåst av hyrbilsskojarna.
** Vet han om att han äter mald lever och skit själv...?

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det heter skärtorsdag (som i rosa) för att det är en halv-röd dag. Du är halvledig... öh... Eller hur det nu var. :)

9:41 fm  
Blogger A. said...

Låter logiskt. Att jag inte tänkt på det själv. Det måste vara förklaringen.

Ett litet men, vi som jobbar heldag idag då?

2:45 em  

Skicka en kommentar

<< Home