fredag, juni 16, 2006

Saker för regniga dagar...

I min iver att inte jobba så hårt en fredag så satsar jag på att kulturellt bredda mig lite. A kan vara lite enkelspårig och amerikaniserat tv-fixerad vid Sit-Coms. Därför satte jag mig och läste igenom kulturdelen i DN.

Något som jag oftast finner dödligt tråkigt. Men den här gången är det så att jag i alla fall fastnade vid en lista. Listor är kul. Världens 10 bästa filmer. Jag har sett 4. Och E.T kommer jag inte ihåg.

På min lista hade ju klassiker som Cocktail & Top Gun varit med. Sen så skulle jag klämt in Traffic. Inte minst för att Benicio Del Toro är stenhård och den är koolt filmad med gult ljus i Mexico och blått i USA...

Topp tio enligt någon tyckare...
1. "Livet är underbart"
2. "Skuggor över Södern"
3. "Schindlers list"
4. "Rocky"
5. "Mr Smith i Washington"
6. "E.T."
7. "Vredens druvor"
8. "Loppet är kört"
9. "Miraklet i New York"
10. "Rädda menige Ryan"

Ska villigt erkänna att jag inte ens hört talas om alla filmer... Så skulle det regna sätt igång. Nästan likadant som att man ska ha läst Brott & Straff, Den gamle och Havet, Moment 22, Utvandrar-serien och kanske för er Stockholmare; Mina drömmars stad-böckerna.

Om jag har läst dem. Självklart. :-)
Om jag tyckte de var bra? Helt annan fråga...

För er som undrar gick A's kulturprojekt under våren i kras. Det blev ett par museibesök men sen dog det av..
Jag är kass.


A.

Ps. Dagens låt hörde jag redan igår. Postcards from Paraguay med Mark Knopfler... Eller kanske TO Paraguay...

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

inte bästa filmer- det var mest inspirerande filmerna... det är därför rocky är med...

12:08 em  
Blogger A. said...

Lois din lilla besserwisser Hehe. Jag kan inte ens läsa ordentligt. Får dessutom erkänna att jag gick direkt på listan... :-)

Tycker ändå att mina filmer ska vara med. Ville bli bartender efter Cocktail, stridspilot efter Top Gun och efter Traffic knark...

polis.

undrar vilken film som kan ligga till grund för Le Blogg? Kieslowskis blå film? Le Blogg gillar blått... :-)

1:12 em  
Blogger Peppe said...

Åh, "Livet är Underbart" är en underbar film, likaså ET och Tom Cruise var ju snygg och symatisk på Top Gun och Coctail-tiden (i motsats till scientolog-dåre med FÖR vita tänder anno 2006). Däremot har jag aldrig klarat av att de hela "Saving Private Ryan" i ett kör.

2:54 em  
Anonymous Anonym said...

varför stavar du cool med k? ser otroligt fånigt ut!

3:08 em  
Blogger A. said...

Ha lillbrorsan din nörd!

Vet inte, för din skull om du lovar att inte ringa mitt i natten för att låna pengar något ska jag ändra mig...

3:45 em  

Skicka en kommentar

<< Home