onsdag, december 13, 2006

Filmkrönikan

Det här skulle egentligen handla om Filmkrönikan. Men så spelades Pogues & Kirsty MacColl - Fairytale of New York på radion... Världshistoriens bästa jullåt.

Topp 3 för er som vill veta.

1. Pogues & Kirsty MacColl - Fairytale of New York
2. Chris Rea - Driving Home for Christmas (räcker med en resa på 3.5 minuter för att man ska hinna lyssna på den. Alltså ett måste på vägen hem till M&P på julafton hur nära ni än bor...
3. Busungarna - Tomten jag vill ha en riktig jul....


Sämst alla kategorier... Triad - Tänd ett ljus. Kräkvarning.


Men nu tar vi Filmkrönikan. Två viktiga frågor.
1. Vart har de gjort av Orvar?
2. Vem är den skitnödiga kvinnan som sköter det nu som inte fattar att vissa filmer har olika målgrupper?

Jag har svårt att klara av när människor bestämmer vad som ska vara roligt. Som hon i Filmkrönikan. Tillsammans med en finlandssvensk jag aldrig hört talas om och Maria Lundström (?) - Sally alltså, väljer hon att ha se på Jackass 2 som film de ska diskutera.
Programledaren visar sig först vara otroligt dåligt påläst. Hävdar att de skämtar med tjocka och dvärgar. Att de två varit med sen början i Jackass har hon ingen aning om utan väljer att se det som att de driver med dem. Sen dömer hon ut "skämten" som enligt principen; tråkiga, det är inte humor, vilka skrattar egentligen åt det här.
För att avsluta med att "är inte det här tragik egentligen?"

Man tror att det är nog där. Att hon redan visat att hon varken gillar det eller ens förstår det.

Sally/Maria Lundström försöker dämpa fallet lite med att faktiskt berätta hennes son skrattade så han var dubbelvikt i bion när de såg den.

Då kontrar människan snabbare än Ronaldinho i ett 1-mot-1 läge med;
Var är den konstnärliga lusten?
Snabbt följt av "är det det här världen behöver?"

Snacka om miss på öppet mål. Knappast så att Jackass riktar in sig på medelåldersfilmkritiker. Att de har en enorm mängd människor som följer dem, låt vara folk i en ålder som är betydligt yngre än vad hon var spelar ingen roll.

Hela diskussionen påminde så mycket om när Wasp diskuterades med Siwert Öholm på 80-talet att jag blev livrädd.
Hela diskussionen runt det hela är ju bisarr.

Vad är film? Det som en skitnödig medelålderstant vill se?
Vad är kultur? Det som en medelålders skitnödig tant vill tycker är kul?
Och egentligen, har världen verkligen behövt någon film med undantag för kanske Schindler´s list?

Kan för allt i världen inte se behovet för världen av Almodovar's filmer, Svarta, vita eller blå filmer från Polen eller något om rum på andra våningen därifrån det kommer sånger...

Förresten, om jag gillar Jackass?
Inte det minsta. Tycker de är ganska äckliga och får sjuka rysningar när folk gör illa sig och de zoomar in skrapsår större än mitt kylskåp...


A. Som ska nynna jullåtar hela dagen...


11 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hörde också Fairytale of NY på P3 nyss, det är min favorit också. Har glömt ladda ner den i år dock, därför fick jag värsta julmyshelvetevilkenbralåtdetär-rysningen. Nu är det jul!

2:08 em  
Blogger A. said...

Exakt min känsla :-)

2:18 em  
Blogger Ninde said...

De två översta är givna jullåtar kör alltid "hem" med "Driving home..." Fast gillar Almodovars oamerikanska skådisar. "Allt om min mamma" var klockren..

2:30 em  
Blogger A. said...

Visst är det så att det är bra filmer men är det det som världen behöver? ;-)

"Driving Home" är ett måste på väg hem på julafton. Det är nog enda gången per år som jag får lite tårar i ögonen... ;-)

2:34 em  
Anonymous Anonym said...

Världen behövde Dum&Dummare.
Världen behövde Berra i Sällskapsresan.
Världen behövde direktör löfgren i Repmånad

2:34 em  
Blogger A. said...

Återigen har jag haft fel som glömt bort Direktör Lövgren... :-)

3:19 em  
Blogger Torpan said...

haha, bara för det så spelar de Triads Tänd ett ljus på radion i denna stund. :P Fast jag är inte sååå förtjust i Fairytale of New York, såg nån dokumentär om Poguessnubben o han var ju värre nerknarkad än Ozzy. Scary shit. Däremot fullkomligt älskar jag Chris Reas jullåt!! :D

5:17 em  
Anonymous Anonym said...

Håller bara med om Busungarna, barndomsminnen! De andra gillar jag inte så värst mycket...

Men min absoluta favvo favvo är- It may be winter outside med S-connection..I lööööve!

8:41 fm  
Blogger A. said...

Torpedo: Har sett den jag med. Otroligt sliten kille. Inte blir det väl bättre av att han var sjukt ful redan innan han gick ner sig totalt. Men du har rätt. Ozzy ser bra ut i jämförelse ;-) Men en bra musiker som fan.

Polly-PP: Har missat den helt. Får undersöka den. Men de två första är ju världsklass :-)

9:13 fm  
Anonymous Anonym said...

Här kommer låten...trist video men låten uppväger det för det e så attans bra!!!
http://www.youtube.com/watch?v=lmk0d1xi82g

1:17 em  
Blogger A. said...

Polly-PP... aha det är den. Jo den är okej men kommer enligt mig inte upp på samma klass som ettan och tvåan på min lista... hehe. Men Busungarna ligger dåligt till ;-)

1:49 em  

Skicka en kommentar

<< Home