tisdag, december 12, 2006

Som utlovat

Eftersom Le Blogg tar sig själv på mer och mer allvar och jag känner att jag vill sprida mina visdomsord till er och kanske framför allt till Lillbrorsan som behöver dem mer än någonsin så har jag tittat runt lite på en del andra bloggs...

Böcker är ett populärt ämne.

Nästan lika populärt är det att lista de böcker som betytt mest för en själv under sin uppväxt eller när som helst. Känns lite väl överpretantiöst så varsågoda!

Här kommer då listan om vilka böcker som inte påverkat mitt liv alls...

1. Sagan om Ringen trilogin - Absolut bra böcker men har de påverkat mig? Inte alls. Jag drabbades aldrig av en större vilja att klä ut mig i spetsiga öron*, klistra bomull på tårna och springa runt i en skog och låtsas att det var på allvar...

2. Brott & Straff - Fick mig inte att tänka över den stackars Raskolnikov eller ens fundera på varför han blev/var galen utan snarare förstå varför folk ibland kan begå brott. Som bokbränning. En absoult waste of time.

3. The Game - Kom ärligt inte ihåg ett enda raggningsknep efter jag läst boken. Inte ett enda. Kom inte ens ihåg dem när jag läste boken. Kommer knappt ihåg att jag läst den. Kommer tyvärr ihåg att jag betalade för den.

4. Allt som Tom Clancy har skrivit. Jag tappade bort mig i den första bokstavsförkortningen...

Sen kom det en miljon bokstavsförkortningar till...
Hans böcker är som en uppmaning att dra på sig ADHD, DAMP, CU, KOL, AD eller vad som helst. Bara det går att förkorta till en bokstavskombination...

5. Clownen Jack. Så otroligt trist. Mitt enda minne är att jag fick i princip läsa hela boken högt på svenska lektionerna för att en lätt skåpsupande svensk-lärare tyckte att om jag ändå skulle prata så kunde jag läsa högt... Vad den handlade om, ingen aning. En clown? Kanske har den satt spår ändå då jag verkligen inte gillar clowner men tror det beror mer på Manne som jag kommer ihåg alldeles för väl...



Så då kan ni alltså inte skylla på dessa böcker att jag blev som jag blev.


A.

* även känt som Idol-Snäckan-öron...

15 Comments:

Blogger Ängeln said...

Finns det några som gjort det då?

2:49 em  
Blogger A. said...

Helt ärligt. Jag vet verkligen inte. I så fall skulle jag nog säga att det var barnböcker som Åshöjden som ledde till en snart 25-årig dröm om att bli fotbollsproffs och ett sjukt romantiserande av hur det är att spela fotboll, snacka skit i omklädningsrum osv...

Sen kan man väl om man ska bli ordentligt filosofisk diskutera om något som man gör eller läser påverkar en eller inte... Men det får bli i en annan blogg;-)

3:07 em  
Blogger Ninde said...

Och vad fick dig att köpa "the Game"? Moha ha ha...:)

3:54 em  
Blogger A. said...

Nyfikenhet och en obändlig vilja att lära mig mer hela tiden inom alla områden.

Eller så har även A har svaga ögonblick... ;-)

3:57 em  
Blogger Ninde said...

Aha :)

3:59 em  
Blogger A. said...

Typ så ja... Nästan en sån sak som man ber att få inslagen när man köper den. En princip jag ofta använder mig av om jag känner att jag skäms lite över det jag köper...

Och det var ett klart ögonblick när jag inte kände mig lika cool och sval som vanligt... :-)

4:09 em  
Blogger Ninde said...

He,he he..:)

4:12 em  
Blogger Ängeln said...

Äh läs The Diceman istället...

9:20 em  
Blogger A. said...

Redan gjort... ;) Men var inte överförtjust faktiskt. Kommer inte med på topp fem-listan... som alltid leds av Blodsfejd:)

9:49 em  
Blogger Peppe said...

Brott och straff imponerade inte heller på mej, men om jag ska vara ärlig är jag gasnka sugen på att läsa The Game.

8:27 fm  
Blogger A. said...

Peppe: Utan att veta så tror jag att vi män/pojkar framstår som ännu mer patetiska än vad vi egentligen kanske är om du läser den...

Kommer faktiskt inte ihåg ett skit från boken och jag brukar komma ihåg böcker jag läst. Tycker du ska satsa på Blodsfejd istället. En sann historia om två familjer på Irland. På varsin sida gränsen... Sjukt sjukt sjukt bra.

8:56 fm  
Anonymous Anonym said...

The Game? Bwahaha... Nu har du gjort min morgon.

9:56 fm  
Blogger A. said...

Moi: Kul att den boken kan glädja någon... Mig gladde den inte :-)

10:55 fm  
Anonymous Anonym said...

Tur. Jag är övertygad om att du är mycket trevligare utan.

2:06 em  
Blogger A. said...

Vi får hoppas det eftersom boken inte satte några djupare avtryck :-)

2:19 em  

Skicka en kommentar

<< Home