onsdag, december 13, 2006

Saker som händer på tv händer inte i verkligheten

Efter en viss tids sömn i soffan vaknade jag och såg på tv. Grey's Anatomy. George (?!?) hade dragit axeln ur led.

Sjukhus är ju på tv en sann källa för romantik.

Nästan så att jag de 23 första åren av mitt liv ville hamna på sjukhus, bryta ett ben eller något liknande. Men inget hände. Inte allvarligare än en stukad fot. Men till slut så hände det.
Axel ur led. Precis som George.

Han. Genom att sitta där så med en Axel Luxation som det så fint heter blev han uppraggad av en läkare.

Jag. Fem gånger med en axel ur led som vägrat hoppa tillbaka. Aldrig har jag ens fått en kvinnlig läkare. Det närmaste att bli uppraggad jag blivit i skadesynpunkt är att jag fick åka rullstol för att jag inte kunde stå pga alla muskelavslappnande medel jag fått i mig.

Kommentaren om att ring mig, eller ett telefonnummer har jag fått. Av läkaren som inledde mitt akutbesök med frasen

"... Oj, sitter ledkulan på ryggen, den har alltså hoppat ur bakåt. Det har jag aldrig sett förut..."

Det kanske hänger på hur allvarlig skadan är? Ingen har ju dött av en axel ur led.*

Så jag pajade knät istället. Tänkte att en lite allvarligare skada gör nog susen. När jag ska operera knät så lyckades jag i alla fall få några leenden från sjuksystrarna.
Det gjorde mig varm och glad.
Tills de sa att operationskläderna jag fått skulle vara öppna i ryggen och inte knutna som en morgonrock. Då vart jag ännu varmare och såg mig själv i en spegel. Där stod jag och och såg ut som en spansk pianobars-casanova med "uppknäppt" till naveln...

Alltså.
Skador funkar bara som uppraggningsknep i tv. Och sjuksköterskor har inte korta vita kjolar heller. Och djupa urringningar. Däremot är alla snälla.


A.


* Även om jag med stor övertygelse trodde det...

Ps. Saker som inte heller funkar. Att dra axeln tillbaka själv som jag lärt mig och hänvisa till Mel Gibson. Folk tycker mest att det är läskigt eller äckligt...

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Nä, vi som jobbar på sjukhus raggar inte på patienter. De är ju sjuka, halta eller lytta på annat vis. Nåt fel är det ju. Men du ska bara veta hur mycket det raggas mellan personalen... Mmm.

1:59 em  
Blogger Ninde said...

Ha,ha tror du måste fejka någon sorts hjärtproblem för att landa sjukhusets Izzie. ;)

2:01 em  
Blogger Peppe said...

Jag är osäker på att sjukhus i Riktiga Livet speglar Greys Anatomy och de andar sjukhusserierna. Men jag kan naururligtvis ha fel.

2:02 em  
Anonymous Anonym said...

Men himmel, A. Håll i armen. Den kan vara bra att ha.

2:02 em  
Blogger A. said...

Ida: Linneförrådet va? ;-) Och jag var bara lite tilltufsad... Skulle ha blivit sjuksköterska istället. Hade passat mig bättre.

Ninde: Känns lite väl allvarligt. Vill ju inte vakna med ett stort ärr över brösten och en arg Izzie som hävdar fejkskada för lite raggchanser... Är lite väl mycket George Costanza över det?

Peppe: Jag tror du har rätt. :-)

Moi: Armen sitter kvar. Den bara hänger lite konstigt ibland när folk drar i den...:-)

2:15 em  

Skicka en kommentar

<< Home