måndag, oktober 27, 2008

Att följa manus

Igår ringde det en kille från ett företag som anser sig som lågt. Att ingenting är lika lågt som dem.

Men jag har kommit på vad som är lika lågt.

Anställningskraven.

På sida 1 i manus står det att han tycker jag ska byta bredband, hemtelefon och mobiltelefon till det låga företaget.
För att få igång ett samtal så frågar han efter mig. Med hela mitt namn. För det står i mitten på sida 1.
Och nej.
Det är inget dubbelnamn.
Det är två namn. Användande av båda sker bara av Mamma A när hon är arg.

Men han tycker inte att det är en Icebreaker som funkar. Så han ställer den öppnande frågan. Som är fetmarkerad på sida 2.

Använder du, eller har funderat på att börja använda en mobiltelefon.*

Jag svarar sanningsenligt att vad han än kan tänka sig att erbjuda mig så har jag en betydligt bättre deal än vad han någonsin kan komma att erbjuda. Oavsett om han så skulle vara VD. (Sant dessutom)

Han ger sig inte utan bläddrar till sida 3 i manuset. Säger ett par bevingade ord. Förmodligen för att jag ska känna att han verkligen kan hjälpa mig och ge mig dåligt samvete.

"Men skulle det inte vara kul att sänka kostnaderna och kunna göra något kul med familjen för pengarna"

På frågan om han egentligen har en aning om vad konkurrenterna tar för priser så svarade han nej. Men gav sig inte utan påpekade att de var billigast.
Ett klassiskt knep.
För så står det på sidan 5.

Då jag frågade hur mycket pengar jag skulle få per månad för att byta så stammade han. Då förklarade jag sanningsenligt för honom att han, för att få mig att tjäna något på att byta så var han tvungen att ge mig pengar varje månad. Och då skulle jag byta allt direkt.

På sidan 7 stog inget om en frågan. Alltså sa han att det inte gick. Men att han verkligen ville ge mig marknadens bästa erbjudande.
Det stod på sidan 8.

Här började jag tycka synd om honom som inte förstod att jag drev med honom.
Så jag sa att han förmodligen fått sin dialer att ringa en som aldrig skulle bli kund hos dem. Att det finns vissa skäl frånsett att det är ett företag med usel kvalitet.

Då såg han sin chans igen. För på sidan 11 står det om en undersökning som visar att kvaliteten inte är så dålig.
Så han spelade ut kortet. Att de har täckning överallt.
Och bra täckning.

Men sen saknades det i manus vilka det köper tjänsten av. För det visste han inte. Det var deras egen.

Efter 7 minuter var vi framme på sista sidan. Jag säger att jag inte är intresserad alls. Att jag jobbar på konkurrenten som skrattar gott åt hans lilla skitföretag.
Det borde vart rätt tydligt.

Då har karln mage att läsa sista sidan innan till.

"nu ska jag bara läsa upp de allmäna villkoren för dig så är vi överrens. Det kommer att vara ett antal frågor som du ska svara ja på för att acceptera".

Då brast det. Och jag var tvungen att fråga om man var tvungen att vara dum i huvudet för att jobba där och om han inte fattat ett enda ord jag sagt. Dessutom kan jag ha lagt till att jag skulle anmäla honom och företaget för brott mot telefonförsäljningslagen.

Då tog han ett eget initiativ. Han la på. Om sånt står det inget i manus.


A.




* Undrar vad som står i manus om svaret är nej... ?

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

hahahahaha- hallå där!

vad är det f.ö. för skit att man inte kan kommentera utan adress? Hm.

9:54 em  
Blogger emster said...

Ett ord till dig:

NIX!!!

1:31 em  
Blogger emster said...

Och jag gillar den bitska tonen i samtalet: You go girlfriend.

1:33 em  
Blogger A. said...

Lois:Vad inte kunna kommentera. Du skrev ju...

Emster: Ringer inte så ofta till mig så jag blir så glad när det väl gör det så inget Nix. Hellre bitsk ton i bland.
Men Girlfrien?!?. Man tackar.. :-)

2:04 em  

Skicka en kommentar

<< Home