söndag, november 16, 2008

Ipred-lagen...

Den ny Ipredlagen.
Folkstorm.

Vad är det för fel på människor egentligen. Om någon tog något av deras egna grejer och gav det till någon annan är det stöld. Ska väl inte vara så jävla svårt att förstå.
Men så länge man tycker att det är okej att någon tar ens egna saker och ger bort till andra så är det väl okej.

Tycker man inte det tycker jag man ska hålla käften och försöka komma på något vettigare än att maila halva riksdagen om en icke-fråga.
Riksdagen har en finanskris att greja. Till stora delar uppkommet för att konsumtionen minskat.
Den konsumtion man betalar för alltså.
Så egentligen skulle man kunna säga att det är fildelares fel att det är finanskris.


A.

20 Comments:

Blogger eff said...

Problemet här är att man vill ge polisiära befogenheter till vinstdrivande företag.

Att sälja ut rättssäkerheten är endast en ickefråga om man anser att vi inte förtjänar rättssäkerhet. Det vore ganska patetiskt om man tyckte så.

Jag förstår i viss mån skivbolagen, men jag vill ändå inte att de ska ha rätt att bedriva rena brottsundersökningar själva. Vi har ett polisväsende för det. Duger inte det, tja, ta en kölapp.

Att sen försöka dra växlar av den ekonomiska avstanningen och påstå att det handlar om fildelning är rätt roligt. Speciellt som skivbolagen tappat i omsättning alla år som ekonomin gått upp upp upp också. Deras problem är endemiskt och inte på något sätt knutet till konjunkturförändringar.

Dessutom är det sett till skivbolagens storlek helt sjukt att just de skulle få polisiära befogenheter. De har omsättningar som är mindre än många större bolags vinster. Vad händer om de bolag som i själva verket är stora börjar vilja ha lagar som passar dem? Om regeringen redan dragit ner byxorna och böjt sig framåt är det jävligt lätt att låta det hända igen.

Bryr man sig om rättssäkerhet alls är det, skulle jag säga, rent ut sagt dumt att inte vara emot den här skitlagen.

5:28 em  
Anonymous Anonym said...

Lev som du lär A....

6:20 em  
Blogger A. said...

Ck: Vi tar dig först. Det var lite enklare hehe. Jag varken fildelar eller laddar ner något.

Leva som man lär.

Eff: Ja, kanske ska börja med att jag inte på riktigt tror, eller ens tycker att det är fildelares fel att vi har en finanskris. Här försökte jag få en liten ironisk ton på det hela. Eller var du redan så arg att du bortsåg från det? :-)

Sen kan vi ju lätt se att bland de som påverkar lagar runt om i världen finns det företagslobbyister. Och vilka jobbar lobbyisterna åt? Företag... Alltså lite halvnaivt att tro att det inte sker redan. Inte så mycket nytt i världen där alltså.

Sen kan vi ju titta lite på pudelns kärna. Om jag har förstått det rätt är det olagligt att fildela. Här får du gärna rätta mig om jag har fel. Blir det på så sätt inte en lag som inte skulle behövas diskuteras ens om lagen gällande detta följdes?

Sen så kanske den ska utformas annorlunda. Det kan jag lätt ge dig. Det är ett polisjobb.

Men i grunden är det ett jävligt konstigt argument att hävda rättssäkerhet i en lag samtidigt som man skiter i följa andra lagar. Eller ska alla få välja vilka lagar man ska följa och påverka än?

Och återigen, är det inte så som jag uppfattat det hela att det är olagligt att fildela så ska du få ett eget inlägg där jag idiotförklarar mig själv...

6:42 em  
Blogger emster said...

jag laddar inte heller ner men jag tycker ändå att skivindustrin fan får haja läget. de får ju utveckla sig. herre min je vilka gamla tröga gubbjävlar liksom. de får fan step it up. annars tänker jag börja fildela och ladda ner.

så det så!

8:53 em  
Blogger A. said...

Ja, jag säger inget om ifall det borde vara tillåtet eller inte.

Kan dock inte koppla hur det kan gallskrikas över rättshaveri och bristande rättsäkerhet när det handlar om att de facto skydda redan begågna lagbrott.

Men så länge den som utan synd kastar första stenen är det väl okej. Annars har jag svårt att förstå hur man ens har mage att gnälla över den. Och jag laddar inte ner och kan för min värld inte bry mig mindre om det här oavsett om någon kollar exakt vad jag gör. Men just ja, jag har inget att dölja heller...

Dubbelmoral så det sjunger om det.

9:00 em  
Blogger A. said...

Och att om det stora problemet är att skivbolagen själva letar upp de som fildelar kan jag inte se skillnaden mellan privatspanare, folk som ingriper när de ser brott osv...

Kan skivbolagen själva döma de som fildelar ser jag ett problem. Inte annars.

Nu är jag klar för ikväll. Har ju missat halva Ensam Mamma nu...

9:02 em  
Blogger Ninde said...

"Fildelares fel att det är finanskris" ha ha. Humoristiska ironipoäng där. Som vanligt.. :)

Att folk vill ha betalt för sina alster, det kan jag sympatisera med. Just därför har jag någon sorts tänk om att också faktiskt betala för mig.

Men Iredlagen a, där håller jag inte med dig. Just för att det är en rättsosäker lag och fel väg att gå.. Polisutredningar ska skötas av polisen. Inte privata bolag som är part i målet. Ip-nummer är inte DNA. Rätta mig om jag har fel men, herr skurk som verkligen vill fildela kommer knappast att använda sitt eget ip-nummer eller hur? Hur kul är det för den vars ip olovande snos och som får hotbreven hem och hela bevisbördan?

10:40 fm  
Blogger A. said...

Ninde: Som lite kunnig i just Ip-adresser så är sånt ganska enkelt löst. Men okey.

Och skulle det bara handla om IP-adresser så skulle det vara i så fall vara omöjligt med tanke på att väldigt många sitter på dynamiska redan idag.

Och, om det är så att skivbolagen har rätt att dömma folk så är det fel. Annars ser jag inte problemet återigen.

Vad är skillnaden på att jaga den som snor din cykel och försöka ta tillbaka den?

11:00 fm  
Blogger Ninde said...

Okej, som lite kunnig i ip-adresser får du gärna förklara hur "enkelt det är löst"?

2:43 em  
Blogger A. said...

Du tror inte det går att se om någon kapar en IP-adress? Datorn bara flyger in på den och gömmer sig?

3:25 em  
Blogger Ninde said...

..och du tror att privata bolag skulle ha något som helst intresse av att gå på tidsödande hackerjakt? När de bara kan vifta med en skärmdump, få ut alla uppgifter om Bengt-Martin 53, som står på ip-nummer x. Sedan är det upp till Bengt-Martin att bevisa sin oskuld..

Men om du har någon fiffig lösning på hur IPRED kan lösas rent praktiskt på ett rättssäkert sätt med respekt för den personliga integriteten så är jag idel öra..

4:34 em  
Blogger A. said...

Okej. Då föreslår jag att Bengt-Martin tar kontakt med sin bredbandleverantör som kan kolla det åt honom. Skulle tippa att det tar ca 1 minut att upptäcka om någon surfar via Bengt-Martin på otillbörligt sätt. Problemet är bara att många inte vet att det sker...

Sen har ju Polisen aldrig heller anhållit fel person. Eller hur?

Dessutom har jag inte sett någonstans att skivbolagen är de som dömer personen (i det här fallet Bengt-Martin 53).

Så åter till grunden. Varför kommer lagen till?

När jag har hört ett bra svar på det ska jag fundera på att omvärdera min inställning. Men än så länge väntar jag.

5:15 em  
Blogger Ninde said...

a: Nä, just det. Problemet är att många inte vet att det sker...

Om polisen anhållit fel person? Visst. Till och med häktat fel person. Som sedan kan plocka ut ordentligt skadestånd för den tiden. Polisen är inte perfekt. Men jag litar bra mycket mer på dem än vad jag gör på Snurre Skivbolagssprätt som agerar i eget ekonomiskt intresse.

Skivbolaget etc kommer ha rätt att "döma" ut hotbrev med krav. Visst kan Bengt-Martin bestrida det och få sin sak prövad i domstol. Om han vågar ta risken att fajtas mot ett storbolag och riskera stora kostnader...

Varför kom lagen till? För att tekniken och tiden sprungit ifrån Snurre Skivbolagssprätt. Tiden när han kunde skära guld med tennkniv är över. Ungdomen nuförtiden köper inte hans dyra CD utan laddar helt fräckt ner det direkt från nätet i olika format. Tills han kommer på ett mer innovativt sätt att tjäna pengar kommer han att ligga risigt till...

5:34 em  
Blogger A. said...

Rätt säker på att många har samma åsikt som du har om Snurre Skivbolagssprätt om Polisen. Men det är säkert så.

Så det har tagit fram en lag för att ungdomar laddar ner. För att skivbolagen inte hängt med.

Det betyder alltså att ett skivbolag får finna sig i att bli bestulna varje dag för att de har en gammaldags affärside?

Jag har flera ideer om företag det är helt okej att stjäla ifrån i så fall.

Tex alla bilföretag som inte gör miljöbilar. Rätt förlegat tänk det med. Ska du med och sno icke-miljö bilar?

Det är ju ändå en förlegad teknik så det är ju okej?!?

8:54 em  
Blogger Ninde said...

För sista gången. Jag har aldrig sagt att det är okej eller någonting skivbolagen borde finna sig stillatigande i. Det är de senast föreslagna metoderna de vill ta till för stävja detta jag vänder mig emot.

Blir du bestulen för att du har en gammaldags affärsidé som folk inte längre är villiga att betala för i samma utsträckning som tidigare, är det du menar? Hm..

Bilindustrin säger du? Ja, isåfall tycker jag det är betydligt allvarligare att svensk fordonsindustri t ex Volvo blöder och får sparka folk på löpande band. Allt för att en kombination av ekonomiskkris och miljökrav minskar efterfrågan på deras stora, tunga men säkra bilar.

Plus att politikerna nu funderar på ännu fler nya miljöbilskrav som kommer att slå ännu hårdare. Med din logik skulle de alltså kunna anklaga politikerna för stöld och kräva nya lagar istället för att tvingas anpassa sin produktion för att möta de nya kraven?

9:03 fm  
Blogger A. said...

Vi har redan kommit fram till att den ekonomiska krisen är fildelares fel. :-)

Men givetvis hårddrar jag. Men hävdar att vilken sund människa som helst hade hävdat samma rätt som skivbolagen om de blev rånade varje dag.

9:42 fm  
Blogger Unknown said...

Måste helt hålla med Ninde här..
Bevisföring kommer aldrig in i bilden. När du får ett hotbrev från en upphovsrättsorganisation med en uppmaning om att inom 10 dagar betala in 25.000 till 50.000 annars kommer dom att stämma dig i ett civilmål där du inte ens har rätt till en offentlig försvarare så betalar dom flesta. Merparten riskerar inte ekonomisk ruin för att få till en rättslig prövning där du först måste upp med ungefär samma belopp för att en advokat ens ska titta på ditt fall. Även om du skulle vara helt oskyldig är det inte värt risken. Och jo, så fungerar det i civilmål där parterna anses vara jämnstarka och som egentligen är en process avsedd att hantera tvister mellan företag.
Facit från USA och Storbritannien visar att det är såhär upphovsrättsorganisationerna agerar och den typen av makt ska inte privata företag ha.

Skriv gärna lite mer om hur enkelt det är att härleda en IP-adress till en enskild person föresten.
Du som är "lite kunnig i just IP-adresser"
Hur ska du spåra att nån knäckt en WEP-kodning i ett trådlöst nät tex?
Eller vill du kanske förbjuda mitt café från att tillhandahålla ett gratis öppet nät?

1:42 em  
Blogger A. said...

Haddock: Japp jag vill förbjuda ditt cafe att ha ett eget nät :-)

Alltså, först ska vi tillägga att jag inte själv klarar av att spåra ett skit. Knappt mina egna strumpor som försvinner en och en från tvättmaskinen.

Jag ska böja mig direkt för alla argument om rättsäkerhet. Så fort någon förklarar varför skivbolagen ska behöva acceptera att bli rånade varje dag utan en enda chans att göra något åt det eller ens få ingripa själva...

Det svaret väntar jag på.

4:32 em  
Blogger Unknown said...

det är inte upphovsrätten jag ifrågasätter här, det är medlen man tar till för att skydda den.
Snacka om att skjuta mygg med kanoner..

5:33 em  
Blogger Unknown said...

Eftersom du efterlyser en förklaring till "varför skivbolagen ska behöva acceptera att bli rånade varje dag utan en enda chans att göra något åt det eller ens få ingripa själva..."

Det är väl ingen som krävt att dom ska behöva acceptera det? Om nu skivbolagen anser att dom drabbats av ett brott så får dom väl vända sig till polis och åklagare som alla andra som anser sig drabbade av brott? Varför ska just den här branchen tilldelas extrapolisiära maktmedel?

Vad är nästa steg? Ska andra företag som anser sig drabbade av brott få motsvarande befogenheter?
Medborgargarden kanske?

"ska skivbolagen behöva acceptera att bli rånade varje dag utan en enda chans att göra något åt det eller ens få ingripa själva..." JA DET SKA DOM! Skivbolagen får vända sig till polisen som alla andra. Att den ena parten i en tvist anser att polisen inte sköter sig eller prioriterar just deras fall är INTE skäl nog att få ta saken i egna händer och det är märkligt att en vuxen människa inte inser det själv utan behöver få det skrivet på näsan.

10:03 fm  

Skicka en kommentar

<< Home