tisdag, oktober 27, 2009

Nästan friskförklarad...

Doktor M frågade igår om jag varit allvarligt sjuk.

Jag tror det.
Spenderade 1 vecka hemma sjuk.
2 veckor på sjukhus med dropp och hög feber.
Och nu inne på tredje veckan hemma som sjukskriven.

Jag har drabbats av Crohns sjukdom.
Eller läkarna tror jag haft den hela mitt vuxna liv. Och nu drabbades jag för första gången av ett utbrott av den. En kronisk tarmsjukdom. Som förhoppningsvis inte ska behöva påverka mitt framtida liv alls frånsett att jag kanske måste äta lite medicin.
Ett ganska billigt pris för att hålla det här i schack.
Jag äter ju tex lunch varje dag. Då borde jag klara ev tabletter.

Nu mår jag bra men har käkat en hel del mediciner. Men slipper antibiotika nu i alla fall men äter lite kortison som gör att jag har i mina sämsta stunder vissa drag av påssjuka över mig.
Men det verkar vara på väg tillbaka.
Eller så ser jag ut så. Det hoppas jag att jag inte gör.


Hur som är jag nästan frisk från det här utbrottet av sjukdomen.
Snart kan ni officiellt sluta oroa er.*
Och om doktorn har rätt så hoppas de och än så länge tror att min variant av Crohns är lindrig.

Mina stora problem nu är att jag fortfarande har ben som Sara Wedlund skulle tycka var tunna och en ork som får Svullo att framstå som ett konditionsfenomen.
Men med minst två promenader om dagen ska det nog lösa sig... ;-)


A.


* Jag sa snart. Inte nu. Capisce?

57 Comments:

Anonymous Anonym said...

Attans det var ju allvar, och vilken o-bra sjukdom. Men det grejar sig nog. Jag kan axla oro ett tag till, visst känns det bra? Det går av bara farten oros-axlandet
Dr M

3:45 em  
Blogger A. said...

Jo, det var lite allvarligare än att bara vara krasslig i alla fall. Men de var grymma på sjukhuset. Första veckan var jag ju bara ett kolli med hög feber och dropp.

Svensk sjukvård är grym när man behöver den.

Och det är okej att vara lite orolig ett tag till. Men jag mår bättre i alla fall. Nästan bra.

Förresten är Dr M ett rätt coolt namn. ;-)

4:03 em  
Blogger 404 said...

Jag oroar mig lite till då. Fast sen ska vi springa marathon ihop! Capisce? :)

4:50 em  
Anonymous dot said...

gud så bra att de äntligen fattat vad som hänt, crohn är väl kannske inte superkul, bu better the devil you know....

lycka till m att få fart på spindelbenen :)

5:15 em  
Anonymous Anonym said...

..på en cool doktor
Dr M

7:50 em  
Blogger A. said...

404: Absolut. Men vi kan se rätt fåniga ut i Mini-Maran. Och du får förklara för föräldrarna vad vi gör där :D

Dot:Ja, det kommer jag överleva. Och visst är det tråkigt men kan ju inte deppa ihop heller. Kommer bli likadan som förut. (vilket kanske inte gör alla glada haha)

Dr M. Naturligtvis!

10:17 em  
Anonymous Anonym said...

Du blir absolut återställd A.
Är det svårt att få tiden att gå eller vänta, du kanske inte är frisk nog än för att ha långtråkigt?
Dr M

8:56 fm  
Blogger A. said...

Det är sjukt svårt att få tiden att gå. Rastlös och långtråkigt som tusan... Sen lite att huvudet orkar mer än kroppen... ;) Så roliga idéer mottages gärna :)

11:25 fm  
Anonymous Anonym said...

Mja, roliga ideer för vuxna som inte orkar gå ut och kollat klart på alla filmer och kommit till slutet av Internet.
Jag känner att jag fastnar i nån barndoms vuxenförslag på 1000-bitarspussel. Det var ju inte ens kul då. Jag passar på idefrågan.
Du kan få svara på vilken hamburgare du väljer på Donken? Eller du kanske är en kycklingkille ha ha
Dr M

1:35 em  
Blogger A. said...

Pussel? Dr M... Bättre än så kan du. Och kyckling på McD? Nästan lika illa som att beställa en sallad.

QP ska det vara. Och jäklar vad sugen jag är på skräpmat haha...

3:30 em  
Anonymous Anonym said...

Missade jag empatikursen? Prata snabbmat med en nytillfrisknad Crohn-patient, sorry, sån mat är inte bra för dig och du ligger knappast sömnlös och längtar efter det heller.
Men.. på Hamburger-fråga A svarade du rätt. Grattis!
Nähä inte pussel. Måla akvarell? Sortera gamla kort, såna av papper?
Nuu vet jag, en klassiker, en fråga att grunna över:
Aldrig mer öl eller aldrig mer vin?
Äh den är för lätt
Dr M

3:54 em  
Blogger A. said...

Haha den är inte bra för mig men jag har inga direkta restriktioner kvar längre. Men just sånt rekommenderas kanske inte och jag är en duktig patient till min dietist också ;) Sortera gamla kort vore kanske något, måla bestämt nej. ;)

Men såna frågor gillar jag. Och den är inte enkel. Skulle nog välja att ha kvar öl men det är hårfint... Nu blev jag osäker dessutom haha

5:38 em  
Anonymous Anonym said...

Du överraskar genom att vara en smula..velig..eller kallas det eftertänksam??
Mitt svar är enkelt, öl!!
Vilket Dr M har glädjen att få dricka just ikväll
Aldrig mera kaffe eller aldrig mera te, då?
Den är väl enkel
Dr M

5:47 em  
Anonymous Anonym said...

F... språkpolisen trillade i en syftningsfelfälla, svaret är ju eg vin, aldrig mera vin

5:51 em  
Blogger A. said...

Haha lite velig när det gäller det valet i alla fall. Och jag överraskar hehe. Jag har många oväntade egenskaper men velig är nog egentligen inte en av dem. Sen skulle jag välja bort kaffe och behålla te. Lätt val. Och vissa verkar ha det riktigt bra som får dricka öl bara sådär. Jag är inte avundsjuk, konstaterar bara att det är charmfullt att dra upp McD och öl kvällar för just mig just nu hehe ;) Dr Evil? ;)

6:23 em  
Anonymous Anonym said...

Jag sa ju att jag missade empatikursen.
Dr M-med ölförväntan i blick mm så gott det ska bli

Te?? mkt mkt mkt överraskande

6:48 em  
Anonymous Anonym said...

Min favorit bland bloggare..... Klart man varit orolig och nu är man lite mindre orolig. Det är skönt att vara mindre orolig. Lycka till med sjukan!

8:19 em  
Blogger A. said...

Dr M: Ja, du var rätt säker på kaffe va? Haha... Men icke. Jag gillar kaffe men te är mer användbart i längden. :D

Anonym: Vad bra. Och bli kallad favoritbloggare gillar jag. Kan du inte hitta på ett litet namn åt dig själv? Roligare än att svara anonym ;-)

Och ja, du kan sluta vara orolig! Eller bli klart mindre orolig i alla fall.

9:18 em  
Anonymous Anonym said...

En stilla fråga, vad använder du ditt te till, A?
Dr M-glädjefylld

11:43 em  
Blogger A. said...

Blir du så glad av att jag valde te? ;-)

Jag dricker det. Ibland glömmer jag det framme och då kan det tex lukta lite gott. Men sen passar det att dricka te till mer saker än kaffe. Tycker jag.

11:51 fm  
Anonymous Anonym said...

Asch, glädjefylldheten igår syftade på min glädje-öl-förväntan som sedan gjort mig just--glädjefylld. Efter några stycken.

Te, ja det passar i fler situationer, där för jag böja min nacke, TVsoffan, sjuksängen, afternoon-the, afternoon coffey funkar ju bara i Sverige.
Sen dricker hela Amerikat te-liknande kaffe, så ensam om detta val är du inte, A

Dr M

12:03 em  
Blogger A. said...

Glöm aldrig att du alltid har kvar möjligheten att bjuda upp någon på en kopp te... ;)

2:55 em  
Anonymous Anonym said...

Fast det är rätt vuxet, är det inte, att bjuda upp nån på te? Lite granna pläd över benen-varning, eller vänta förresten, det kan ju vara i stil med att bjuda upp nån att kolla på etsningar, och det är ju raka motsatsen.
Te är användbart, jag ger dig rätt, igen, A, från ungdom till pensionär.

En reflektion till kring Apoteket, dom jobbar inte på ackord dom inte
Dr M

3:06 em  
Anonymous Anonym said...

Aldrig mer sommar, aldrig mer vinter, då?
Dr M

3:13 em  
Blogger A. said...

Haha ja jag menade inte pensionärsmodellen med filt över benen. Inte bara sina egna ben i alla fall haha... Mer.

Aldrig mer sommar eller aldrig mer vinter, skitsvårt. Jag får inte välja bort våren som är mest blöt, regnig och överskattad? Behåller sommaren annars. Men det skär lite i hjärtat...

4:14 em  
Anonymous Anonym said...

Då tycker vi lika.
Jag behåller sommarn. Enkelt för mig.
Skrapa bilrutorna med frusna fingrar, Roslagsbanan försenad för det fallit tre snöflingor, pulsa fram i brungrå dm-djup blöt snömodd.
Om vintern var som en film på TV där alla tumlar omkring i kritvit snö och kastar mjuka snöbollar på varran, då skulle valet vara svårt.
Dr M

4:28 em  
Anonymous Anonym said...

Aldrig mer sovmorron eller aldrig mera sist hem från partyt.
Hm. Detta kom jag att tänka på just nu, är det egentligen en valmöjlighet? Ja i detta meningfulla tidsfördriv så blir det nästa fråga.
Säg basta när det räcker med välja-frågor
Dr M

4:33 em  
Blogger A. said...

Hehe det roar mig. Men visst sommaren blir ju lätt valet hur mycket man än gillar vintern....

Vad räknas som sovmorgon? Jag tar nog aldrig mer sovmorgon för jag är grym på fester. Och dessutom kan man alltid sova middag i soffan hehe... ;)

Den här då? Om du bara fick äta en sak till i resten av livet, vad skulle det bli?

4:42 em  
Anonymous Anonym said...

Jädrar så svårt. En sak att äta....valet blir bröd.
För där kan jag fuska och göra olika sorter, ju. Rostbröd är bröd.Lantbröd. Vitlöksbröd, pitabröd, nanbröd är bröd.
Bullar är bröd, krutonger är bröd, pannkakor är ju i det närmaste bröd, öl är bröd på ett sätt, eller nej, te däremot är inte bröd hur jag än tänjer dessa brödgränser.
Bröd. Gills det?
Dr M

4:48 em  
Anonymous Anonym said...

BTW hade jag valt som du. För att man kan sova på eftermiddan. Mao läste jag in fuskmöjligheter i mitt val, he he
Dr M

4:50 em  
Blogger A. said...

Bröd. Fan det var bättre än mitt val korv. Som iofs gick på samma spår. falukorv, kokt korv, grillkorv, ölkorv... ja du förstår... men bröd är bra.

5:15 em  
Anonymous Anonym said...

Korv är ett utmärkt val. Undrar om nån skulle välja sill, eller gravlax. Måste göra en snabb undersökning med övriga bekanta.

Julmust-brand on Christmas-afton då?
Moi är i den frågan helt tvärsäker
Dr M

6:43 em  
Blogger A. said...

Apotekarnes. Diskuteras inte ens. ;)

8:49 em  
Blogger A. said...

Apotekarnes. Diskuteras inte ens. ;)

8:51 em  
Anonymous Anonym said...

Bra svar, bra!
Jag undrar så om bryggarna ändrar receptet sen till Påskmusten och Festmusten,som kommer till midsommar.
Jag tycker dock att Festmust är lite kraftig till midsommarmaten som i idealbilden av världen äts i sol och värme av vackra männskor som hoppar i böljan den blå från solvarma klippor i ultrarapid, men som i den värld jag vanligtvis firar midsommar i, äts i snålblåst och regn.
Detta måste vara en för lång kommentar för att godtas i din blogg.
Kan du gissa vad jag lyssnar på för musik, just nu, den är hur bra som helst
Dr M

9:59 em  
Blogger A. said...

Jag måste villigt erkänna att jag inte har en aning om vad du lyssnar på ;)

10:48 em  
Anonymous Anonym said...

Tja, det är kanske lite idiotiskt att be om en gissning på musikval. Dels finns det plenty att välja på och dels hinner låten ta slut innan gissningen kommer.

Vad lyssnade A sist på då? Radio gills inte, det väljer man ju inte
Dr M

10:57 em  
Blogger A. said...

Det var nog Thåström och något från Skebokvarnsvägen skivan... Eller I need a hero med Bonnie Taylor hehe. Fick kolla, den ena låg i bilens cd-spelare den andra inne. Och båda var egentligen inställda på P3 ... ;)

12:05 em  
Anonymous Anonym said...

Thåström, vilket överraskning,i stil med te-valet. Är du inte en kontorskostymkille?
Dr M-försjunken i en svunnen ungdomsThåströmmusiktid

12:20 em  
Blogger A. said...

Är absolut en kostymkontorskille mellan 8-17. Sen mycket mindre sånt... :-)

12:51 em  
Anonymous Anonym said...

Vad körs det för bil-sort då, kontorskostymkille A
Dr M

12:58 em  
Blogger A. said...

En mycket helsvensson SAAB 9-3. Fusion Blue... Den coolaste blåa färgen genom tiderna ;-)

1:25 em  
Anonymous Anonym said...

Jag anar en kluvenhet, kontor och Thåström, partyprins och Saab9-3.
Jag är ju bara så nyfiken på vad denna A jobbar som. Jag föreställer mig att du kränger olika saker av mer komplicerad art till olika personer. Får jag fråga sånt, vad jobbar du med egentligen, eller vänta det är kanske superblogghemlit
Dr M-jourkompsledig

1:38 em  
Blogger A. said...

Haha.. Det stämmer nog ganska bra. Kränger saker som är relativt komplicerade men samtidigt sånt vi tar för givet. Dock aldrig till personer. Stora företag... Jobbar som Key Account Manager. Ingen hemlighet. Tror nog att jag tom berättat var jag jobbar exakt i Le Blogg... Men gissa på du!

1:47 em  
Blogger A. said...

Ser inte kluvenheten heller. Eller lite. Det finns nog en jobb-A och en fritids-A. :D

1:48 em  
Anonymous Anonym said...

Komplicerade saker vi tar för givna? Säljer till stora företag. Grävskopor kanske, nej inte skulle jag ta en grävskopa för given. Tunnelbanevagnar, ja det måste det ju vara. Enkelt.
Vad får man ge för en vagn nuförtin?
Svår titel, närmast obegriplig, ser inkomstbringande ut
Dr M

2:01 em  
Blogger A. said...

Haha det skulle vara betydligt coolare med grävskopor. ;) Men nej, tänk snudd på eller halvstatligt, magentafärg och allt sånt... Har definitivt angett bransch tidigare.

inkomstbringade, tja om man är där kanske hehe... Storkundsansvarig är nog den svenska titeln... ;)

5:33 em  
Anonymous Anonym said...

Storkundsansvarig? Byrådirektör HK.A
Halvstatligt, aha järnvägsvagnar, jäklar vad bra jag gissar, jag tänkte lite för lokalt bara
Kan du beordra dom som konstruerar vagnarna till Xtjugohundra att tänka på oss åksjukliga, jag skulle vilja ha lite mindre motvikt i kurvorna, förstår byrådirektörn?
Dr M-road

5:44 em  
Blogger A. said...

Hehe snarare mer telefon och data ... men det vore roligare med grävskopor! Och vad lyssnade du på för låt igår då?

7:49 em  
Anonymous Anonym said...

Jag tror det var Faller, av Winnerbäck.
Han har gått i terapi för att bli lite muntrare, jag tänker han skulle behövt några terapitimmar till. Fast sen när du svarade då lyssnade jag bestämt på Song 2 m Blur, fick klagomål av min middagsgäst att Winnerbäck inte är nån partymusik. Va snackarn om?

När jag är full vill jag höra Fred Åkerström Glimmande nymf,hur ofta får jag medhåll tror du? Folk har ingen fantasi. Bara för det ska jag lyssna på den nu, nykter ahhh

Dr M

8:16 em  
Blogger A. said...

Nu är det nog så att jag tror han/hon har rätt. Winnerbäck är inte riktigt party. Men jämfört med Fred Åkerström så kanske det är det. Inget fel på Åkerström eller Bellman annars... :D

9:00 em  
Anonymous Anonym said...

Jag scrollar väldigt, heter det scrollar, jag tänker på Saltkråkan.
Undrar ifall du spenderade din sjuktid på avd 92?
Dr M nyfiken i en strut.
Aldrig medhåll på Glimmandenymfpartyfronten;-(

9:12 em  
Blogger A. said...

Var är du läkare? :-)

10:25 em  
Blogger A. said...

Mejl istället?

10:40 em  
Anonymous Anonym said...

Jamen svara då
Dr M

9:03 fm  
Anonymous Anonym said...

Jäklarns så bra jag gissar. Jagmåste vara släkt med Saida, du minns henne?
Dr M

10:09 fm  
Anonymous Anonym said...

Ja, troligen sa det ar

1:05 fm  

Skicka en kommentar

<< Home