fredag, mars 24, 2006

Baktalad av grannarna...

Lovade en beskrivning på varför jag inte tål mina grannar.

Först lite fakta...

A bor i en nybyggd lägenhet.
A har ingen vidare kontakt med sina grannar.
A's grannar gillar djur. Katter företrädesvis.
A gillar inte djur alls egentligen.
På A's gård finns det 16 lägenheter
Det bor 2 i genomsnitt i varje lägenhet. Det bor alltså 32 stycken runt min gård.
Till det tillkommer ca 20 djur. Katter, hundar, parakiter och nymfomaner.

Alltså i princip djur av alla det slag.

Kort persongalleri

Agda - Närmaste granne. ca 75 år, med älskare. Snäll, inga djur.
Granntjejen - snäll ung tjej som bjuder mig på fester. Har stor hund.
Swingertjejen - Bor med ny kille varje månad, lillasyster och två jättehundar. Sovrum vägg i vägg. :-)
Familjen - Fåglar och barn.
Katt-tjejen - Inrett sin uteplats med ett träd och hönsnät för sina katter. Minst 3 st.
Katt-tanten - Inrett sin lägenhet för att passa sina katter. Minst 7 st.

Resten struntar vi i. Det tillkommer en pojkvän här, en flickvän där och en ung älskare åt Agda.

Eftersom vi bor liksom runt en liten innergård är det naturligt att man pratar lite med varandra när man träffas. Eller rättare sagt det har varit. På senare tid har jag blivit bemött med "den stela nickningen"

Utom från Agda då som älskar mig sen jag skjutsade henne till IKEA.

Hur som helst, för ett tag sen så sitter en av gårdens mer vidriga varelser på min uteplats och kissar. Nej ingen av människorna utan det festaste och långhårigaste till katt jag sett. Reagerar givetvis som jag bör. Det är ändå mitt revir och ska någon kissa där så är det jag. Jag kastar en snöboll mot katten/klumpen som sitter där.

Igår träffar jag Agda som frågar vad jag har gjort. Katt-tanten och Katt-tjejen tycker nämligen inte om mig säger hon.

- Jaså, säger jag. Ingen aning varför.
- Katt-tanten säger att du försökt skade hennes katt. (Enligt Agda som jag litar blint på)
- Jag skrämde bara bort den när den pissa på min uteplats säger jag.

Agda suckar och säger att kvinnan inte är klok men att jag måste vara snäll mot katterna för de är så söta... men tillägger;

"... Ja du vet ju hur hon är, hon vill ju inte ha någon man för hennes sanna kärlekt i livet är hennes katter har hon ju sagt..."

Oblyg som jag är häver jag snabbt ur mig en rejäl lögn om att jag är gravt allergisk mot katter och pälsdjur och vinner så tillbaka Agda på min sida.

Nu till poängen i detta inlägg. Kan leva med att de inte gillar mig. Har inget gemensamt med någon som "nätar" in hela sin uteplats för en katts skull. Nån som inreder sin lägenhet med klätterställningar, nån som har ett bursystem i bakluckan på sin bil för att transportera djuren, någon som hellre har en katt som sällskap än en partner...

Inget.

Men vad i dessa djur är det som driver människor att totalt tappa koncepterna? Känns helt bisarrt.

1. Katter gör ingenting.
2. Antingen vill de bli klappade eller så sover de. Alltså inget utbyte.
3. De ser lömska ut... Är lömska
4. De driver tydligen vanliga människor till vansinne.
5. De gör inga tricks.
6. Man kan inte lära dem något. (aldrig sett en katt göra något som en människa lärt dem)


Nej återigen, what's the deal with cats?

Fattar verkligen inte. Jag kommer på en bra sak. Kattungar är verkligen söta. Nu har jag hört att ett av paren på hörnet ska flytta. Jag hoppas på en kille/tjej utan djur som har högljudda fester till tidig morgon så att jag har något annat att störa mig på.


A. Förmodligen inte kattvännernas bästa vän...

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

jag har för mig att man kan sprida ut något som skrämmer bort katter, något stinkande, kolla i en djuraffär eller liknande

det låter som om dina granner har en okastrerad katt, annars skulle den inte revirmarkera = dålig granne

3:33 em  
Blogger ajja said...

Ja, håller med dot, kolla up det där. Dom e galet "allergiska" mot det.

Agda är min nya Idol :)

3:36 em  
Blogger A. said...

Dot, ska genast imorgon bitti botanisera i närmaste djurbutik. Okastrerad han katt, ingen aning men är inte omöjligt att hon skulle ha en sån som hon glömt bort i mängden...

Ajja, Agda äger området. Och jag är hennes favorit. :-) Och det ska jag förbli även om jag måste ta till en nödlögn ibland... hehe

4:05 em  
Anonymous Anonym said...

Annars kan du ju alltid kastrera katten själv.. Hähä.. Näe men skämt åsido, fixa det där kattstinket så dom håller sig borta! Katter är som sagt lömska..

9:10 em  
Anonymous Anonym said...

CK:s mamma har lärt deras katt att tacka för sina vitaminpiller. Jag tror dock att de är katt-knark vilket förklarar kattens vilja att tacka...

1:14 em  
Blogger mitt fyrverkeri said...

Men ååååå!!!!
Hellre en katt än en puckad snubbe. Snubbar brukar man fan inte heller kunna lära nåt. Och dom kan inte spinna heller.

10:10 em  
Blogger A. said...

Äntligen en som står upp för katterna. :)

Hade förväntat mig mer arga kommentarer...

Maza, hur är valet mellan en halvskärpt kille och en katt då? Och visst har du rätt, vi puckade snubbar är inte lättlärda, vi försöker men det fastnar inte riktigt:-)

Fast helt ärligt så kan man nog få oss korkade killar att spinna om man trycker på rätt knappar!

6:40 em  

Skicka en kommentar

<< Home