onsdag, mars 15, 2006

Konstiga associationer

Sitter och lyssnar på radio.

Enrique Iglesias. Skön smörsångare med stekare till farsa.

Låten Hero. *

Första associationen är direkt till Zorro. Så fort jag hör en av dessa spanska serenados tänker jag på Zorro. Och där ifrån är steget inte långt till den tjocke serganten Garcia (?) som Zorro driver tillvansinne. Kontentan blir då att jag tänker på en tjockis.

När jag hör texten;

"...would you dance, if I asked you to dance?..."

får mig att tänka på dåliga amerikanska militärfilmer i klassiskt stuk med kommentarer som;

- "...If I say jump you ask how high!!..."
- "...Yes Gunney Sergeant Sir!..."

Och associationen från en dålig militärfilm blir givetvis till min egen period i den svenska arméns tjänst. Och vad kommer upp på näthinnan då? Hur bra rund man kan vara när man muckar om man spenderat en hel del tid på eller kring en bår, med att lägga förband eller få ett övningsförband lagt på sig...

Summasumarum för att använda ett uttryck som min gamle slöjdlärare Janne brukade använda är att så fort jag hör Enrique Iglesias så tänker jag på en tjockis.

Glasklart va?!?


A. Er kille på soffan hos psykologen lekandes associationsleken....



* Låten är givetvis döpt efter Fantomens häst och ibland går Fantomen på gatorna som en vanlig man men, ibland är han hemma i Bengalen och därifrån är steget inte långt till djungeln och i djungeln bor bandarerna och Guran är en bandar och Guran är tjock. Återigen associeras till en tjockis.