måndag, juni 26, 2006

I sandlådan

Ute på lunchpromenaden då elaka tanter ockuperat min lunchbänk likt tyskar paxar solstolar på Kanarieöarna. Där ifrån tar vi dagens betraktelse i min berättelse om hur mycket bättre all var förr. Eller som Le Blogg brukar säga.

När jag var grabb....

Helt plötsligt blir jag omkörd av en bil. Inget konstigt med det. Jag gick och även om jag kan gå snabbt finns det gränser även för hur snabb jag är.

Den har en färg som påminner om en "oljedank".
Ni vet en sån där dank som man spelade kula med i sandlådan när man var liten. En elak äldre kille spelade av en alla kulorna. Man gick hem och grät.
Eller in på lektionen igen med ett ansikte med tårar i, och sand runt ögonen.

Spelar dagens knoddar kula ens?
Kikade lite i några sandlådor på vägen.
Inte en kulspelade unge.
Det kanske finns på gameboy idag?

I övrigt vill jag att någon. I princip vem som helst lär mig en sak.
Säga nej
Kommer in på Pressbyrån. Har en skinande 50-lapp i handen. Knappt knögglig.
Ni vet känslan.
Ska köpa en glass.
Kommer därifrån med
1. Glass
1 Trisslott
1 Tialott
1 Godisgrej.

50 kronor exakt. Bara på kommentaren.
Du ska inte ha en .....*

- Öhh... jo...


A. Efter det besöket hade jag tårar i ögonen och inga dankar kvar...

* Fyll på med vad ni vill och jag köper det....

10 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ååååå oljedankar. Those were the days! Fast jag var förtjust i de stora glaskulorna också…innan stor-Mats spelade av mig dem.

Men på samma tema, eller inte alls. I alla fall att det var bättre förr…På mitt jobb har vi fruktkorg, denna är nu, i juni, fylld med apelsiner och mandariner. Vad har hänt? Förr i världen hörde de frukterna till jul- och vintertid, skidutflykter, slalom, knarrande snö, utfyllnad i godispåsar på julavslutningar. Då kunde man ju längta till mandarinsäsongen. Nu är det mandariner hela året. Trist. Längtan är underskattat!

2:06 em  
Blogger A. said...

Glas var bra också. Men var inte Oljedankar de mest värda?
Eller var det porslin? Eller Porsche som vi tuffa killar i the northern hoods kallade dem :-)

Håller med dig. Mandariner ska dyka upp när det börjar bli kallt ut. Inte en sekund innan. Då ska man äta tillräckligt många för att täcka upp behovet för resten av året.

Längtar är sjukt underskattat.
Som Alfons farmor säger. Har man aldrig riktigt tråkigt har man aldrig riktigt kul. Ligger något i det...

Att allt finns jämnt tar bort det roliga med att längta efter något.

Jag är på din sida!

2:26 em  
Anonymous Anonym said...

Fast nu har jag faktiskt väntat länge nog på min drömprins:)

4:21 em  
Anonymous Anonym said...

Jo, oljedankarna var nog mest värda. Fast de var ju lite fula, så jag gillade glas.

Helt rätt med mandarinerna. De ska man börja tvärtokäta så att man får värsta överdosen och börjar klia och tro att man gått och blivit allergisk. Fast sen ger det med sig när kroppen vant sig.

Fast hmm... får nog hålla med anonymous också. På det området är jag sedan länge övervänt. Suck.

4:37 em  
Blogger A. said...

Japp synd om oss singlar... :-)

Men inte hör ni mig tycka så synd om mig själv utan prinsessor i mitt liv. ;-)

Tror nog det löser sig. Sitter ju här och ser cool och läcker ut hela tiden. Förr eller senare fattar någon det :-)

5:33 em  
Anonymous Anonym said...

Jag hade skolgårdens största dankar (minst 5 cm i diameter) och var kung. Eller drottning, kanske. Those were the days.

Och A. Du verkar ha en hel beundrande läsarskara som redan fattat det. ;-)

12:19 fm  
Blogger A. said...

Hade man de största dankarna ägde man skolgården. Jag var nog mer en av de som kom in och var lite ledsen med en allt som oftast tom kul-påse*...


Smicker Moisthlm, men sånt gillar jag :-)

* Ett ord som faktiskt är riktigt roligt...

8:34 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag hade en fantastisk förmåga att vinna kulor så min kulpåse (hihi) var aldrig tom. Snarare så att jag fick lite ont i ryggen av att bära den.

Mindre smicker faktiskt och mer knivskarp observationsförmåga. Jag har då aldrig varit med om en blogg där innehavaren blivit mer limmad på än din. Det måste vara trevligt.

10:53 fm  
Blogger A. said...

Kan man få en person att känna sig smickrad genom knivskarp observationsförmåga kommer man gå långt...

Nu blev jag ju generad. På allvar alltså. Kändes som det blev skitvarmt här inne...

Då tycker jag att alla de som limmar ska skicka ett mail. Lovar att gå på dejt och vara jättetrevlig!
Först till kvarn?!? :-)

11:06 fm  
Blogger A. said...

Nu har jag läst noggrannare och gör ett tillägg.

Det är grymt trevligt

4:56 em  

Skicka en kommentar

<< Home