måndag, april 30, 2007

Nu tänkte jag...

Egentligen skriva om Vincent som är ansvarig solstolarna på Malta, fruktbuffe och hur motarbetad man egentligen kan vara av en toplessförbud på stränderna på Malta. Men det känns rätt oviktigt.

I lördags var jag på dop. Inte mycket gör ett dop roligt egentligen om man inte får antingen vara förälder till barnet eller som jag förra gången gudfar. Och ja, ni kan kalla mig Don A...

Saker som kan roa upp ett dop är om paret som avlat fram ytterligare en dotter helt sonika väljer att gifta sig innan dopet. Barnen är således inga bastarder längre utan tillhör numer en frisk och kry kärnfamilj (dock med A som gudfar till en dottern).

Inne i kyrkan kom vi på det jag och Le Twin. Varför var alla inne i kyrkan utom den blivande frun och hennes pappa?
Varför varför varför...
De enda som visste något var parets föräldrar. Brorsan såg frågande ut. Brudgummens alltså. Brudens syster grät och brudens bror sa inget. Han är döv nämligen. :-)

Hon var vacker och han var stolt* Jag fick tårar i ögonen och började direkt fila på ett litet tal. Som den som tillsammans med Le Twin känt de längst. Det enda märkliga var ju dock att jag såg att samtidigt som han såg nöjd ut så skruvade han lite på sig. Och de som känner Le Twin vet att han skruvar inte på sig i onödan...

- Le Twin, vad är det?
- Gissa hur glad Mrs X kommer bli över att ha missat det här?
- Hehe. Inte alls?
- Nej, och gissa vem hon kommer hålla som ansvarig? **

Senare på kvällen, iväg till stort slott för skålar och mat. Jag drack den godaste champagne jag druckit innan jag kom på att jag tagit mina glas från brickan med Herrljunga Äppelcider. Åtgärdade raskt mitt misstag och sen fin middag med brudgummens mor som bordsdam.

Mitt korta och relativt spontana tal hade temat förvåning.
- Att jag var förvånad över bröllopet.
- Att jag var förvånad över att de inte gift sig tidigare
- Att jag var förvånad över att Brudgummen lyckats hålla det hemligt
och att
- jag inte var förvånad över att nyblivna frun hade lurat mig på en svensexa...***

När det senare viskades om dans så återuppstod mitt problem.

Varför dansar jag bara med de gamla tanterna? Farmor, mormor, brudens mor och brudgummens mor, och sen farmor igen?



A.

* Låter nästan som en proggtext...
** Le Twins flickvän som vill gå på bröllop men inte kunde vara med på "dopet"...
*** hon hade i början av deras förhållande en åsikt om att jag låg bakom dåligheter som jag drog med hennes pojkvän på...

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

A - svärmorsdrömmen :)

8:48 em  
Blogger A. said...

Ida: Ja, på allvar. Antagligen tragiskt nog. Jag dör som singel men som alla mammors dröm svärson...
Och ja, jag är full och ensam :)

3:53 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag ääälskar Herrljunga cider...kanske skulle jag hållit mig till det igår...

8:48 fm  
Blogger A. said...

Det borde jag nog också ha gjort... Hehe

10:47 fm  

Skicka en kommentar

<< Home