torsdag, april 27, 2006

Valborgstankar

Snart är det valborgsmässoafton. Det är inte riktigt samma sak längre, man har ju en del sjukt bra minnen från sina tidigare valborgsmässoaftnar.

Och några som man i princip inte kommer ihåg men som vänliga kompisar gärna återberättar för en. Men de var nog bra de med...

Sitter nu och funderar på vad jag ska göra då min inbjudan till Kungens 60-års fest verkar ha försvunnit med posten. Trist, kommer ihåg när jag var brevbärare*. Då kom posten fram. Jämt.


Nåja, skulle ju ändå gått mest för hans skull om inbjudan kommit fram...


Nu har jag strukturerat upp mina val. Mina valborgsmässoaftonsval står mellan;

1. Kasta stenkulor i brasan, lyssna på smällen och kanske om man har tur och brasan brinner ner fort hoppa i askan... Har man tur kanske smälla av några 1-öres också. Har man riktig tur står det en brandbil i närheten dessutom.

2. Dricka en massa folköl på en äng/avskild plats och springa när polisen kommer dit. Tugga en massa tuggummi och vara hemma klockan 01.00. Folkölen bärs givetvis i en plastkasse.

3. Stå lungt vid en brasa och titta på elden. Nynna lite försiktigt med till "...Vintern rasat ut bland..." Gå hem och ta en whiskey och sitta på uteplatsen och se sommaren närma sig. Skrocka lite för mig själv om att "..Sverige på våren med de ljusa nätterna är ju bara härligt..."

4. Ta steget fullt ut och dra på mig min gamla studentmössa, vara lite lagom överförfriskad och stapla iväg till närmaste brasa och sjunga med för fulla muggar i "...vintern rasat ut bland våra..."

5. Handla potatis, göra potatistryck på lakan hela kvällen och ge mig ut och demonstrera mot allt som anses värt att demonstrera mot bara för sakens skull.


Fan vad mycket enklare allt var när man ansåg att alternativ 1 var överlägset roligast. Och dessutom sjukt spännande. Nu tror alla att det stora problemet är att jag är för gammal för se det roliga i det.

Helt fel.

Problemet är snarare att jag har fått en grym respekt för eld och brasor. Plus att jag bränner mig lätt om något är varmt. Alltså vet jag inte om jag vågar och det skulle ju vara höjden av förnedring att inte våga hoppa i askan som lite lätt överårig för det.

Inte bra.


A. Med en valborgsmässovalsedel tjockare än Göran P.


* Kan ha varit tidernas snabbaste brevbärare. Gustav Svensson släng dig i väggen.