fredag, oktober 20, 2006

Så lika men ändå så olika

Igår. Lugnt skönt och nästan lite tråkigt att vara ensam på Le Office.
Idag. Kollegor överallt. Inte lugnt och jag sitter och drömmer mig tillbaka till gårdagen då jag slapp se kollegorna.

Men ibland överraskar de. Kollegorna alltså. De hade en onödig konferens av något slag igår.
Jag ljög mig ur situationen att följa med med motiveringen att jag inte hade tid.
De kommer tillbaka trötta, griniga och exakt lika korkade som innan.
Men något har de med sig har jag märkt.

Ingen ny kompetens dock.
Vore som att helt plötsligt säga till en av Pavlovs hundar att inte vara hungrig när klockan ringer.

Nej de har tagit med sig allt som suttit löst i konferenslokalen.

  • Block
  • Frukt
  • Pennor
  • Bullar
  • Reklamgodis
  • Sudd och en pennvässare av reklam-modell.

Är själaglad att jag inte var där när allt togs.
Att jag slapp se blicken på de som arbetade där när de möttes av ett länsat konferensrum.

Hade det funnit en stol som gått att stoppa ner i en stor väska hade den stått här nu. Helt säker.

Att de sen berättar med glädje i rösten att det finns material från konferensen i vårt konferensrum och att jag tolkar det som något som har med vår verksamhet att göra. Det var bara dumt och naivt.
Av mig.
Klart att det är snattade karameller de menar.

Och när de sa att de fick ut mycket av gårdagen. Vad menar de egentligen då?

Jag tror jag vet.


A.

6 Comments:

Blogger Torpan said...

Hehe, det är preciiiiis så jag tänker mig arbetlivet! De få gånger man lyckats jobba på kontor så finns det alltid en massa grejor där, pennor, godis etc. Oftast inte ens med egna företagets logga på. Snatteriet lever o frodas bland kontorsråttor. I like.

PS. En stol är väl lite att ta i, men en bordslampa borde väl kunna gå att klämma ner i en väska? En utmaning till nästa konferens kanske? ;) DS.

4:16 em  
Blogger A. said...

absolut. lovar dig en bordslampa efter nästagång! Och jo, det finns mycket pennor här, godis ibland. annars mest en romantiserad bild av kontor. Vi har inte ens en kontorssnygging... :)

5:37 em  
Blogger A. said...

absolut. lovar dig en bordslampa efter nästagång! Och jo, det finns mycket pennor här, godis ibland. annars mest en romantiserad bild av kontor. Vi har inte ens en kontorssnygging... :)

5:41 em  
Anonymous Anonym said...

Ha, grejerna är såklart inbakade i priset :) Snodde med mig i förrgår 1.en reklamkulspetspenna 2.en reklamblyertspenna (blocket skippade jag då arbetsplatsen har bättre papper... haha) 3. ca 15 st godisar 4. en vacker grön tvål i oöppnad förpackning 5. en liten duschcreme med blomdoft.
Till mitt försvar kan jag säga att allt detta var till dottern som alltid förväntar sig BONUS då jag kommer hem efter resor... annars skulle jag aldrig...

ps. heja kollegorna!

8:39 em  
Anonymous Anonym said...

Det är ju det man har konferenser till. Det bästa är när man får åka på annan ort en heldag. Då är det enda alla på mötet tänker på de där frukostfrallorna med ost och gurka på. Och teet med chokladkakor. Med chokladbitar i. Och man får ta hur mycket som helst. Varje rast.

6:32 em  
Blogger A. said...

Korpen Gina & Dum :

Ni har givetvis rätt i att det ingår i priset och man får äta hur många mackor som helst. Hur många kakor som helst utan att de bekymrar mig egentligen.

Men att på slutet av dagen. Att då systematiskt gå runt och tömma ner allt som finns kvar i en väska, pennor, sudd, block och godis, frukt och en torr kanelbulle? Inget jag vill se... :-)

9:11 fm  

Skicka en kommentar

<< Home