torsdag, januari 04, 2007

Dagens observation

Det sägs ju att man kan känna igen hundägaren på hunden och tvärtom.
Alltså.
Liten kort tjock man = Bulldog

En söt liten tjej i rosa kläder = En Paris Hilton hund.

Eller om er bloggläsare om ni skulle ha en hund, tex;

404 = Labrador, pålitlig & löser det mesta...
Ninde = Cocker Spaniel, förklaring överflödig...
Moi = Jack Russel Terrier, Överaktiv och med mycket egen vilja...
Lillbrorsan = Strävhårig kåt tax som juckar på det mesta...
Clark Kent = Typisk Boxer...
C = Stureplan och Norrland. Klart fall av blandras. Du blir en halv Paris Hilton Hund och en halv cockerspaniel..
A = Borderline Collie...
Ida = Golden Retriever... Precis vad man vill bli mött på ett sjukhus av*
The Brat = Kungspudel. Fåfäng & konstigt klippt...
Peppe = Boston Terrier, kortnäst, släthårig och välbalanserad...

Ja ni förstår principen.



Jag har just kommit fram till att man kan göra samma iaktagelse med bilar.


  • Väl klädd man i 40-50 års åldern = SAAB 95, Volvo S80, Audi A4(A6)
  • Ung kille i kostym som kränger kopieringsmaskiner = Liten BMW, Porsche Spider
  • Välklädd affärskvinna mellan 40-60 = BMW, Audi A3
  • Ung kvinna med barnvagn och barn i handen = Mitsubishi Space Wagon, Volvo Kombi
  • Ung kille med mössa = Liten rostig Ford
  • Kille med tatureringar = Arbetsbil ofta modell Pick up, Renault Kangoo...
  • Ung tjej i moderna kläder men ingen stureplans tjej. Ålder 18-28 = Ford Ka, Nissan Micra, Polo, Citroën C3
  • Tjej i 25-35 års åldern som är stressad, lagom uppklädd = Tunnelbanekort.
  • Karriärkvinna i 35-45 = Stadsjeep. Liten variant.
  • Äldre man efter pensionen, ser välmående ut = Mercedes, (Byts mot Volvo när han börjar med bilhandskar)

Därför är det för jävla skönt att se en kille på två meter, säkerligen drygt 100 kilo muskler & en elak tatuering sätta sig i en Nissan Micra och köra iväg... Påminde om Hightower i Polisskolan när han kommer i sin bil.


A. Observatören.

Om någon tog illa upp för mitt hundval så kan jag byta till det ni vill vara... :-)

* Ja, kanske tråkig hund men skulle en hundras få behandla mig på ett sickhouse så är det en Golden Retriever...

23 Comments:

Blogger Ängeln said...

Aha! Ligger nåt i det helt klart! Men vad har du för analys av tjej med audi a 4?

2:20 em  
Blogger A. said...

Los Angel; Den är svår. Lite för stor egentligen för att klassas som "tjejbil" i min ranking. Skulle säga yngre tjej upp till 35 som jobbar och är intresserad av bilar, alternativt en äldre kvinna med utflyttade/äldre barn där mannen har valt bil åt henne.

Sista chansen är om det är en kombi. I så fall barn som bor hemma och ska skjutsas fram och tillbaka en massa samtidigt som hon har en bit till jobbet eller åker bil i jobbet.

2:37 em  
Anonymous Anonym said...

Tack för att jag fick vara med.......nu är jag sur!:(

2:59 em  
Blogger Ängeln said...

Kombi & quattro, det är fanimej hysteriskt med vuxenpoäng. Men inga elaka dvärgar...

2:59 em  
Blogger Fabbe said...

Sen finns det dom som tror dom är kännare och bilintresserade, men är osäkra som satan, dom kör alltid tyskt, oavsett ålder och kön. har man en dyr tysk bil är man nån...

Ge mig en riktig kännare en man eller kvinna som verkligen är intresserad, genuint intresserad, en sån förare kör kanske en dyr Citroen, en jagar eller min personliga preferens, en Alfa Romeo. Jag måste lägga in en brasklapp dock, det börjar smyga in sig lite väl mycket konsulter och brats och skit i Alfaleden, det gillar jag inte, dom börjar tappa entusiaststämpeln, tråkigt. Därför ska man köra alfa och få respekt bör det vara valfri modell före 156:an

3:04 em  
Blogger A. said...

Fabbe : Well spoken. Tror jag. :-) Kan egentligen inget om bilar och är överlycklig om min startar bara. Och just den kategori som du nämner är svårdefinerad efter en kort promenad över en större parkering på lunchen.

Finns det itne en större grupp som nästan alltid kör svenskt också? Pensionärer kallas de visst...

Alfor är schyssta, speciellt de äldre.

3:17 em  
Blogger Ninde said...

Mycket nyfiken på den där "överflödiga förklaringen". Som för ditt eget bästa inte bör vara i stil med "glad, korkad och lägger ständigt öronen i maten"..

Och vem kör en Lexus ?

3:24 em  
Blogger Peppe said...

Vänta lite nu! Hohoho! Boston terrier? Vad hände med mina långa rasben? Kortnäst?

Nu får du lov att motivera lite?

3:25 em  
Anonymous Anonym said...

Fast nu är ju inte jag en sån som behandlar folk. Jag tar betalt och sköter allt pappersarbete. Fortfarande en Golden?

3:25 em  
Blogger A. said...

Pjuu... Vad mycket frågor. Det var ju bilarna det skulle handla om egentligen ;-)

Lexus kör en 50-årig gubbe som lyxar till det och inte fattar att han kör en Toyota...

Ninde: Det kan vara som du säger eller så att alla vet hur en Cocker Spaniel är? Liten, söt och skäller lite ibland...


Peppe: Så här är det; stora hundar ser ut som kalvar. Alltså ingen bra liknelse för min mamma har lärt mig att aldrig likna en kvinna med en kossa. Däremot en söt Boston Terrier funkar alltid sa hon.

Välbalanserad = Alltså grymma rasben. För att hålla balansen. Och för att stolt glida fram.
Kortnäst = Betyder rolig och intelligent i Sverige.Inte så lätt att veta kanske. Och så har hunden ingen lång nos heller. En bra liknelse tyckte jag. ;-)
Släthårig = Du har väl inte pudellockar? Alltså motsatsen. Fast bättre...


Ida: Absolut. Altrnativet är ju en Irländsk Fårhund som håller ordning på skocken. Men det känns inge bra alls.

3:42 em  
Blogger A. said...

Los Angel : Men du kör omkring med en stor hund? I så fall räknas det som hemma-boende barn... ;-)

3:50 em  
Anonymous Anonym said...

Jack Russel Terrier. Tja, vit och fläckig kan jag nog påstås vara. Överaktiv är jag bara ibland (att sova är ändå en av mina favoritsysselsättningar). Mycket egen vilja. Jupp. Det kan man ju kalla det om man är snäll. (Ättrig är ett ord som vissa föredrar att nyttja.)

I övrigt vet jag för lite om hundar för att kunna avgöra relevensen i din analys. Underhållande var den i alla fall. :-)

4:10 em  
Blogger A. said...

Moi: Tilläggas ska kanske att jag inte kan ett skit om hundar och är rädd för de flesta...

Det var ju min bilteori som jag tänkte lansera. Skulle kanske presenterat er som bilar istället... Imorgon ;-)

4:16 em  
Anonymous Anonym said...

Bilar? Jag vet inget om bilar. Jag har hört att tyska bilar är bra. ;-)

9:51 em  
Blogger Ängeln said...

Hund? Nää träffar ingen kille ;) Men om du menar fyrbent djur så brukar jag ha låna familjens ibland.

Erkänner: har djur som är betydligt större och åker i egen vagn efter bilen.

11:08 em  
Blogger A. said...

Moi: Kan inget om bilar heller egentligen. Men vissa är finare att titta på än andra och vissa har finare färg än andra. Räcker för mig. Men du, det här får stanna mellan oss. Killar som inte gillar bilar du vet... ;-)

Ängeln: Ahh... Därför 4-hjulsdrift och kombi. En liten pålle alltså...

8:11 fm  
Blogger Fabbe said...

Nej nej nej.

Lexus körde 50 åriga gubbar som ville va lite lyxiga, men med den nya generationen är det folk som uppskattar äkta kvalitet inte bara upplevd och som vill ha dom finare sakerna i livet utan att vara vulgärexhibitionssisksiskska (vafan hur stavas skiten nu då) över det. Kort sagt, folk med känsla för klass och stil som besitter lite diskretion.

Ja jag skulle lätt kunna tänka mig en mörkgrå eller svart Lexus,

8:40 fm  
Blogger Peppe said...

BorderLine Collie. Såg det först nu. Hahaha! Sjukt bra!

8:50 fm  
Blogger A. said...

Fabbe: Litar fullkomligt på dig att det kan vara så... :-) Känns som en "gubblyxbil" i mina ögon dock.

Peppe: Trodde någon skulle kommentera/se det lite tidigare... Fast det kanske bara var du och jag som tyckte det var kul :-)

8:52 fm  
Blogger Fabbe said...

Ja visst är det nog lite gubblyxbil trots allt. Men det är väl först då man är tillräckligt säker i sig själv för att kunna uppskatta kvalitet utan att behöva vulgärtrycka upp det i ansiktet på sin omgivning

9:50 fm  
Blogger A. said...

Du har nog rätt Fabbe. Men samtidigt så är det ju lite så att har man råd så tar man det man vill ha, har man inte obegränsat med pengar så tar man det man har råd med :-)

Hur säker i sig själv man är spelar nog mindre roll än plånboken....

10:06 fm  
Blogger Fabbe said...

ja men självklart, plånboken och frugan styr, därför åker jag runt i en mazda kombi istället för en Maserati

10:54 fm  
Blogger A. said...

:-)

11:11 fm  

Skicka en kommentar

<< Home