tisdag, januari 02, 2007

Återblick

Så här den 2:a januari. Efter en behövlig ledighet där glögg, tomteskägg, skidåkning, julklappar, skinka, sova i soffan, nyårsfester och en del andra säsongsbetonade aktiviteter utövats ska jag ge er en återblick på de senaste dagarna.

Vi börjar med juldagen. Som nämnt åkte jag och Lillbrorsan bil långt för att åka lite skidor. Och ja, det gick. Om man gillar, regn, blåst och isiga backar.

Hur som helst så hetsade vi varandra i bilen om hur skönt det skulle vara att ta och bada lite bastu när vi kom fram. Så det gjorde vi. Synd bara att pappa stängt av varmvattnet i stugan och det var frostgrader i duschen. Riktigt synd. Sen är ju bastu bäst i tanken. Inte när man sitter där och svettas.

Sen kom brorsans kompis över. Hans föräldrar bor i grannbyn. 20 mil enkel resa. Han hade med sig sprit, sin syster och syrrans pojkvän. Som vi kan kalla för Tore. Vi sitter och dricker lite, vissa mer än andra som Lillbrorsan tex innan vi susar iväg till krogen för att stämma av stämmningen på de lokala förmågorna. Väl inne på krogen utspelar sig sedan ett fascinerande scenario.

- Brorsan raggar på allt. Inklusive en föredetta OS medaljös i kanot. Och inte den snygga av de två...
- Lillbrorsan och hans kompis jobbar i par. Den för tillfället nyktraste av de två pratar med tjejen och den andra står och vinglar brevid.
- Tore handlar sprit. Mycket sprit. Lite för mycket sprit. Men vi andra gjorde inte av med en spänn och hade sprit i handen hela tiden. Blev lite mycket för Tore till slut som tog sitt pick och pack (Kompisens syrra) och åkte hem.

Vid det här laget är brorsan halare än en ål på dansgolvet. Han glider fram, tillbaka, in i folk, och med en målsökare inbyggd i blicken som snabbt sorterar fram det intressanta. Alltså alla tjejer på krogen och även en långhårig kille.

A, som vid det här laget, tack vare Tore är lätt berusad visar snabbt upp några sköna Travolta-moves och det hela slutar med en inbjudan på efterfest. Jag skäms inte för mig men och inte heller för att helt sonika dumpa Lillbrorsan med kompis på krogen och kila vidare. Väl på efterfesten möts jag av kommentaren;

"...vem tog med turisten..."

Då jag älskar ett varmt mottagande stannade jag kvar och drack lite mer. Inte för att det var gott, inte för att jag behövde men mest för att det var något om att 08-or inte kunde dricka ordentligt. Och för att jag kan bestämma sånt själv eftersom jag är vuxen.

Sen tog jag en taxi hem, lätt bitter och besviken och delade rum med min bror som (inte alls på något sätt den jag tänkt dela rum med) låg ensam och snarkade med läten som påminde om hur det måste ha låtit under landstigningen vid Normandie. Jag slog och puttade på honom allt vad jag orkade men han reagerade inte. Det leder mig in på mitt nyårslöfte. Jag ska börja träna armarna mer för ett sånt oväsen vill jag aldrig höra igen.

Och så poff... Vi är framme vid nyårsaffton men den tar jag senare idag...

Men den inkluderar att tappa bort halva telefonen, en fest, kompisar, raketer och en lerig park i stan...


A.

16 Comments:

Anonymous Anonym said...

Din lillebror verkar vara en fascinerande person. ;-)

10:16 fm  
Blogger A. said...

Mycket. Men har är faktiskt sjukt rolig. Oftast utan att veta om det :-)

10:20 fm  
Anonymous Anonym said...

Haha. Den bästa typen av rolig. :-)

11:14 fm  
Blogger Peppe said...

Ett fantastiskt inlägg! Kan du publicera lite bilder på lillbrorsan nu? For our entertainment. Snälla...?

12:25 em  
Blogger Ängeln said...

Haha! Turist...

12:33 em  
Blogger A. said...

Peppe: Nja. Det blir inga bilder på brorsan än. Men vi är rätt lika. Jag kanske kan rita en bild? ;-)

Ängeln: Jag vart naturligtvis rasande :-) Försökte lirka lite med periodboende men de var obevekliga...

12:56 em  
Blogger Ninde said...

Ha,ha,ha kanske har du skrivit det men hur gammal är din brorsa? :)

1:31 em  
Blogger A. said...

Vet inte om jag sagt det. Och jag antar att du inte menar Le Twin ? Där får du gissa fritt i så fall ;-)
Han är 23 stora år... snart 24.

1:37 em  
Blogger Ninde said...

Aha.Misstänkte att han var jämnårig med killkusinen:)

1:42 em  
Blogger A. said...

Du känner igen beteended kanske?

1:54 em  
Blogger Ninde said...

Ha, ha till viss del. Fast det verkar vara mer "jädrar anamma" i din lillebror. Eller också är det du som har sämre bli på honom, ha ha ;)

2:12 em  
Blogger A. said...

Han är målinriktad... Har sjukt bra pli på honom. Har dessutom lärt honom allt han kan :-)

2:19 em  
Blogger Ninde said...

Lärt honom allt han kan? Nåja, det gick väl ganska fort? ;)

Bra pli på? Det låter jag Storasyster tro med.. Lät inte så på bilresan, ha ha ...:)

2:23 em  
Blogger A. said...

Nej han är helt oregerlig... haha.

Och ja, det gick rätt fort. Han har lika lätt att lära som sin storebror nämligen... ;-)

2:27 em  
Anonymous Anonym said...

Raggade absolut inte på kanotisten. Jag berömde henne bara för en strålande karriär. Hon tog ju för fan sin första medalj i OS innan jag var född!!

2:29 em  
Blogger A. said...

Lillbrorsan : Här går våra åsikter isär...

Dessutom var du född 1996. Jag hade tvärfel om att hon vann i Los Angeles 1984. Hon debuterade bara i OS 1980...

2:38 em  

Skicka en kommentar

<< Home