fredag, december 22, 2006

Le Julplan

Snart. Om ca 6 timmar kommer Le Blogg gå i ide tills efter nyår. Det kommer att bli ofrekventa uppdateringar. På julafton kommer en traditionell julklappsutdelning. Och kanske en kommentar från en gästbloggare som är välkänd på Le Blogg. Kanske även en uppdatering på hur många barn som den tyske tomten har skrämt.

Men ni behöver inte vara oroliga. Le Blogg kommer tillbaka i full kraft efter nyår. Julafton ska som avhandlats med spenderas med La Familia och sen på juldagen ställs till och med den traditionella utgången på lokal in. Inte för att jag har gjort någon större succe där de senaste åren. Förra året gick jag hem 22.30.

Skulle då jag gick vinka lite galant till dörrvakterna varvid jag halkade och slog i backen inför en mycket road kö. Mitt sällskap var inte lika nöjd med mig. Men något sånt blir det inte i år. Möjligtvis på Eriks Krog i Funäsdalen där A och Lillbrorsan kommer att hittas under ett par mellandagar. Inte över nyår dock då vi blir bortprioriterade av M & P som tydligen tycker det är trevligare med sina kompisar där.

Jag bävar redan lite för att sitta i bilen hela juldagen. Alla vet att det bara är idioter ute på vägarna utom A. Det kommer att ta tid och vara mycket stillasittande. Ni som tänker du har ju i alla fall sällskap kan tänka om. Sist så sov Lillbrorsan bra gott halva vägen. Muttrade om att jag skulle sänka radion och köra mjukare. Misstänker ett liknande scenario i år. Men som jag alltid har sagt så är en sovande Lillbrorsa bättre än en grinig.



Och apropå julbonusar. Klockan 11.00 ska jag träffa Le Boss. Bäst han har något bra att säga.



Nu till det mest fascinerande jag sett på ett par år. Eller dagar.

Hemköp tre dagar i rad. Tänkte inte skriva något första dagen, blev irriterad andra dagen och skrattade högt igår.

Först en deltagarlista.
1 st A.
1 st Långhårig lodig kassör
3 st kassörskor av varierande söthet.

Dag 1. Jag kommer till kassan med min risgrynsgröt. Är det jul så är det. Det är en liten kö. Inget att bli upprörd över. Sen ser jag att kön kommer av att den långhåriga lodisen står och raggar på sin kollega...

Med de klassiska fraserna:
Ska du jobba något i jul? Det ska jag...
Vore kul om du jobbade, tycker det funkar bra när vi är här båda två...
Tjejen i kassan svarar att hon inte ska jobba utan åka bort.
Då önskar han henne en god jul och frågar om vad hon ska göra på nyår, " vore kul om man kunde bli ett gäng från jobbet som kanske gjorde något.
Hon svarar att hon redan är bortbjuden.
Han går därifrån.

Dag 2. Kommer till kassan med mina tortellinisar. Är det jul så är det jul i Italien också. Det är en liten kö. Inget att bli upprörd över. Tills jag ser att det är kö för att den långhåriga lodisen står och pratar med den idag mycket söta kassörskan.

Och använder dessa fraser;
Ska du jobba något i jul? Det ska jag... Alla dagar.
Skulle vara kul, funkar ju bra dessutom är vi jobbar båda två...
Den söta kassörskan säger att hon jobbar mellandagarna.
Vad kul ska vi försöka ordna något ett gäng från jobbet kanske? Vore kul..
Hon svarar; Jo, kasnke det vad menar du? och slår in varor åt de kunder som vill betala. Han pratar.
Kanske en fest eller något sånt, bara vi härifrån liksom.
Svaret blir vi får se, han tittar på kön som hunnit växa sig lång och suckar, tittar på klockan och går därifrån.

Dag 3. Kommer till kassan med mitt bacon. Är det jul så är det ändå många grisar som går åt. Det är en lång kö. Mycket lång. Och vem ser jag stående och pratar med kassörskan. Den långhåriga lodisen. Eftersom kön är lång så hör jag inte vad han säger men jag skulle gissa på;
Ska du jobba något i jul? det ska jag...
Skulle vara kul, funkar bra att jobba tillsammans med dig.
För att avsluta med; "vore kul att göra någonting, bara vi, gänget från jobbet liksom...

Men det är bara jag. Jag kanske har förutfattade meningar om lodiga kassörer. Vad vet jag. Han kanske inte alls sa det.


A.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Verkar bara vara jag som kommenterar idag!

Men som sagt A - jag kommer sitta klistrad framför datorn på julafton ;)Eller inte!Men jag är NYFIKEN!
Kram pårej

1:07 em  
Anonymous Anonym said...

Det är jag med! Jag kommer hoppa upp och ner och tindra med ögonen precis innan A:s julklapp kommer! (hur jag kommer reagera efteråt förtäljer inte historien)

1:52 em  
Blogger A. said...

Tycker inte ni ska sitta klistrade framför datorn på julafton. Låter inget roligt. Kolla om ni har tid. Men som vanligt på julen så blir alla glada... :-)

3:31 em  

Skicka en kommentar

<< Home