fredag, februari 02, 2007

Jag är inte ens konfirmerad...

Snart dags att sammanfatta veckan. Igår hockey med besökare från landet långt borta. Till slut nynnade han med i de sånger som sjöngs. Och frågade vad de betydde.

Ställdes inför dilemmat att få förklara en himla massa eller ljuga och säga att jag inte hörde. Sen berättade jag att det helt enkelt betydde "...alla luktar fisk i Göteborg..."

Han såg rätt frågande ut och jag förberedde mig på alla möjliga förklaringar men slapp frågan.


På vägen hem, snubblade jag in på P4 och Karlavagnen. Fantastiskt radioprogram. Igår handlade det om vad som var heligt för oss.
För en del var det att sitta i bilen. För andra Jesus. Jesustjejen var dessutom upprörd över missbrukandet av Guds namn.

Så mina vänner. I fortsättningen så säger vi inte;

Åh Gud (när något dåligt händer för gud är god)
Men gud så roligt... ( gud har inget med humor att göra)
eller
Fy fan (när något är positiv för det är att åkalla de mörka makterna)

Och som ni säkert vet, det är endast Jesus som kan frälsa oss. Och så diskuteras det varför religon tar mindre och mindre plats hos svensken. Eller varför folk försöker ta billiga poänger på religon....


A.

8 Comments:

Blogger Ninde said...

..och osökt kommer jag att tänka på den där låten som gamle Phil sjöng.."..cause Jesus he knows me, and he knows I'm right.." "do as I say, don't do as I do".. ;)

9:22 fm  
Blogger A. said...

Gamle Phil.. nu väckte du gamla obehagliga minnen. Hade nästan förträngt honom. Och satt ganska nöjd med det ;-)

10:03 fm  
Blogger Peppe said...

Religiösa människor (och Phil) skrämmer mej. Nu kommer jag dessutom att nynna på gamla geneisilåtar resten av dagen.

10:25 fm  
Blogger Ninde said...

He, he samma här faktiskt..tänkte jag skulle dela med mig.. ;)

10:27 fm  
Blogger A. said...

Lite på samma sida som er två damer. Nu är jag ju ganska lättskrämd men inte så rädd för den vanlige religiöse.

Men Phil är faktiskt inte alls helt oläskig...;-)

10:33 fm  
Blogger Björnen said...

"Alla luktar fisk i Göteborg"?

Jaja, ibland tar sig avundsjukan riktigt konstiga former. Det hade varit riktigt scary ifall ni sjöng gamla Phil Collins-dängor. Grova psykningar sådant! Nästintill tortyr.

3:36 em  
Anonymous Anonym said...

"är faktiskt inte alls helt oläskig" haha, det kallar jag ett försiktigt utlåtande, snacka om att linda in..

Så dina besökare från landet långt borta tycker om att sjunga på svenska? Kanske den här sången kan passa (dessutom tangerar den lite religionstemat i inlägget också:)
Hell an gore
Chung hop father Allan Allan lay Hell an gore
Chung hop father Allan Allan lay
Oh han some inte hell an tar Han hell air inte half an four Hell an gore!
(Now knock it back in one) Chung hop father Allan lay

3:52 em  
Blogger A. said...

Björnen: Vi tar till alla knep... :-)

Gina: Generellt ska vi inte ge dem alkohol. De är lite som Gremlins, mata dem inte efter midnatt du vet...

Med skillnaden att Gremlins förökar sig, besökarna somnar eller kräks... :-)

"Vad du än gör, ge dem inte alkohol, de somnar"

4:16 em  

Skicka en kommentar

<< Home